Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De gespecialiseerde verpleegkundige in de kritieke pediatrische zorg37256/3128/2324/1/65
Studiegids

De gespecialiseerde verpleegkundige in de kritieke pediatrische zorg

37256/3128/2324/1/65
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg, trajectschijf 1
    Keuzepakket:
    • Keuzemodule
In andere opleidingen:
  • Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg: Praktijk integratie als De gespecialiseerde verpleegkundige in de kritieke pediatrische zorg
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vandewalle Heidi
Andere co-titularis(sen): Verwimp Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving.
1.1 Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager.
1.2 Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties.
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
6. Waarderen: De verpleegkundige is in staat de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden en de visie op zorg binnen een intra - en interprofessioneel team te herkennen en te waarderen teneinde het samenwerken te optimaliseren.
6.1 Integreert de verschillende beroepspecifieke visies in een intra- en interprofessioneel team.
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
11.2 Manager: Handelt strategisch, innovatief en proactief en past het product of dienst aan ifv de kwaliteitsverbetering.
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen.

Leerinhoud

Het zieke kind
Elektrolyten
Shock en circulatoir falen
Neurologische en neurochirurgische urgenties
Multi orgaan falen (hartfalen, nierfalen, leverfalen,...)
Beademing en ademhalingsurgenties
Basic Life Support, Advanced Life Support, botnaald
Sedatie
Monitoring
Invasieve technische handelingen
Klinisch redeneren adhv recent onderzoek en literatuur (methodologie van het onderzoek)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitaal leerplatform:
- PowerPointpresentaties van de verschillende gastdocenten

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges29,00 uren
Werktijd buiten de contacturen96,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen met MC en open vragen.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen met MC en open vragen.

Toetsing (tekst)

In eerste zittijd digitaal examen met examentijd van 2u. Giscorrectie kan toegepast worden op bepaalde onderdelen. Verder is er ook een opdracht verbonden aan de les klinisch redeneren.
In tweede zittijd digitaal examen met examentijd van 2u.

Aanwezigheid tijdens de lessen klinisch onderwijs zijn verplicht. Afwezigheid tijdens deze les dient gewettigd te worden met een geldig attest. De afwezigheid dienst gemeld te worden aan de coördinator van het postgraduaat, alsook via iBamaflex. Bij een geldige afwezigheid dient een vervangopdracht gemaakt te worden (zie digitap).