Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Praktijk integratie 237258/3129/2324/1/29
Studiegids

Praktijk integratie 2

37258/3129/2324/1/29
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Postgraduaat Gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg: Praktijk integratie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vandewalle Heidi
Andere co-titularis(sen): Bertrand Mayté, Elnaggar Samy, Van Assche Tom, Vanden Panhuyzen Rina, Vansteenbeeck Eva, Verwimp Tom, Vissers Joppe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 375,00 uren

Begincompetenties (tekst)

De student is Bachelor verpleegkunde.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. Respecteren: De verpleegkundige is in staat onbevooroordeeld de zorgvrager te waarderen. Hierbij wordt rekening gehouden met het waardepatroon van de zorgvrager en zijn omgeving.
1.1 Past de zorgsituatie aan in functie van de filosofische en ideologische overtuiging van de zorgvrager.
1.2 Integreert culturele aspecten in complexe zorgsituaties.
1.3 Handelt in functie van noden en behoeften van de zorgvrager en zijn omgeving in een complexe zorgsituatie.
1.4 Stuurt zijn handelen bij in functie van de interactie tussen het ziekteproces en waarden en normen van de zorgvrager.
2. Realiseren: De verpleegkundige is in staat acties te ondernemen om een optimale gezondheid en welzijn van de zorgvrager te realiseren.
2.1 Implementeert een systematisch zorgplan voor de zorgvrager en zijn omgeving.
2.2 Optimaliseert het zorgplan rekening houdend met het gewijzigde ziekte-inzicht van de zorgvrager.
2.3 Optimaliseert het behandelplan waarbij rekening wordt gehouden met de moeilijkheden/ mogelijkheden van de zorgvrager.
2.4 Houdt bij implementatie van oplossingen voor probleemsituaties steeds rekening met de inbreng/mening van de betrokken partijen.
2.5 Betrekt de zorgvrager en zijn omgeving bij de organisatie van de follow-up van de zorg.
2.6 Handelt juridisch verantwoord en omschrijft de beperktheden en hiaten in de wetgeving.
2.7 Voert de verpleegkundige handelingen uit in complexe zorgsituaties.
2.8 Evalueert en optimaliseert het verpleegkundig handelen in complexe zorgsituaties.
2.9 Optimaliseert de zorgsituatie in functie van het beschikbare personeel, materiaal en tijd.
2.10 Optimaliseert de zorgsituatie rekening houdend met de veiligheid van de zorgvrager en de omgeving.
3. Bijsturen: De verpleegkundige is in staat te reflecteren en de eigen inbreng te evalueren teneinde de zorgverlening systematisch en verantwoord bij te sturen.
3.1 Optimaliseert de zorgsituatie op basis van feedback.
3.2 Optimaliseert de zorgsituatie door reflectie.
4. Opbouwen: De verpleegkundige is in staat om de zorgverlening systematisch op te bouwen en te verantwoorden.
4.1 Verzamelt informatie om de wetenschappelijke opbouw van de zorgsituatie te sturen.
4.2 Past methodisch plannen toe in complexe zorgsituaties en vergelijkt hiervoor verschillende verpleegmodellen.
4.3 Neemt deel aan interprofessioneel overleg om de zorgsituatie te optimaliseren.
5. Begeleiden: De verpleegkundige is in staat de zorgvrager te ondersteunen teneinde een evenwichtige levenswijze na te streven.
5.1 Adviseert de zorgvrager en zijn omgeving teneinde tegemoet te komen aan zijn specifieke noden.
5.2 Instrueert en begeleidt de zorgvrager en zijn omgeving tot een levenswijze op maat.
6. Waarderen: De verpleegkundige is in staat de diverse beroepsspecifieke bevoegdheden en de visie op zorg binnen een intra - en interprofessioneel team te herkennen en te waarderen teneinde het samenwerken te optimaliseren.
6.1 Integreert de verschillende beroepspecifieke visies in een intra- en interprofessioneel team.
6.2 Integreert de verschillende beroepspecifieke bevoegdheden in de samenwerking binnen een intra- en interprofessioneel team.
7. Communiceren: De verpleegkundige is in staat te communiceren binnen een intra- en interprofessioneel team teneinde het samenwerken te optimaliseren.
7.1 Communiceert op een sociaal vaardige wijze binnen het intra- en interprofessionele team.
8. Coördineren: De verpleegkundige is in staat een coördinerende functie binnen een intra- en interprofessioneel team op te nemen.
8.1 Regisseert verschillende zorgsituaties.
8.2 Leidt een verpleegkundig team in de samenwerking met andere hulpverleners.
8.3 Coördineert en organiseert een interprofessioneel overleg.
9. Belangen behartigen: De verpleegkundige is in staat de belangen van het cliëntsysteem binnen het intra- en interprofessioneel team te behartigen.
9.1 Behartigt, in samenspraak met de zorgvrager, zijn belangen binnen het intra—en interprofessioneel team.
9.2 Verdedigt de rechten van de zorgvrager.
10. Ondersteunen: De verpleegkundige is in staat nieuwe teamleden te ondersteunen teneinde adequaat gedrag in een team te realiseren.
10.1 Begeleidt anderen rekening houdend met hun stijl van het leerproces.
10.2 Geeft feedback aan collega’s om de ontwikkeling van hun competenties te ondersteunen.
11. Zelfregulering: Reguleert het eigen leerproces door zichzelf en bronnen in de omgeving kritisch en gericht te analyseren en aan de hand van vooropgestelde doelen strategisch te handelen.
11.1 Professional: heeft een professionele attitude. Analyseert een probleem vanuit het perspectief van belanghebbenden (zorgvrager, collega's, instelling,…) en relevante contexten.
11.2 Manager: Handelt strategisch, innovatief en proactief en past het product of dienst aan ifv de kwaliteitsverbetering.
11.3 Student: Reflecteert over de eigen professionele ontwikkeling en de beroepshandeling en integreert de bevindingen en feedback van anderen in het handelen.
12. Interpersoonlijke vaardigheden: Communiceert met belanghebbenden op een correcte mondelinge en schriftelijke wijze, respecteert en draagt zorg voor relaties en de omgeving. Toont leiderschap en werkt efficiënt in team.
12.1 Communicator: communiceert mondeling en schriftelijk efficiënt en effectief binnen de beroepscontext.
12.2 Samenwerker: Werkt constructief samen om collectieve resultaten te verwezenlijken en neemt gepast leiding.
12.3 Pleitbezorger: komt op voor de belangen van de zorgvrager en respecteert het beroepsgeheim.

Leerinhoud

De student loopt 200u stage op een erkende intensieve zorgen naar keuze.
De student loopt 50u keuzestage op een erkende intensieve zorgen/erkende spoedgevallen/prehospitaal (steeds na overleg én met goedkeuring van stagecoördinatie).

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Stagereglement postgraduaat de gespecialiseerde verpleegkundige in de kritische zorg.
Digitale leeromgeving: Praktijk integratie 2

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage250,00 uren
Werktijd buiten de contacturen125,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Stage
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context22,00Stageopdracht
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context8,00Stageadministratie

Toetsing (tekst)

Gezien de stage- en praktijkopdracht in de eerste examenperiode permanent geëvalueerd wordt aan de hand van competentiemeting zonder examen in een periode van het aantal weken gerelateerd aan het aantal te vervullen stage-uren, kan deze niet hernomen worden gezien de korte duurtijd van de tweede examenperiode.

Medisch onderzoek: de student neemt kennis van de procedure “Medische opvolging bij practicum en stage” zoals raadpleegbaar op het digitaal leerplatform en verbindt zich er toe deze procedure na te leven. Indien de student zijn eerste afspraak met betrekking tot het arbeidsgeneeskundig onderzoek niet nakomt, zal dit gesanctioneerd worden met een vermindering van één punt op de totaalscore van het desbetreffende opleidingsonderdeel (Praktijk integratie 1 & 2).

Kennis van het generiek stagereglement: voor de aanvang van de eerste officieel geplande stageweek dient elke stagiair het stagereglement door te nemen (beschikbaar op Digitap) en de inhoud te kennen. Het stagereglement is een praktische handleiding bij het stagegebeuren en een document om de stagiair bewust te maken van hun verantwoordelijkheid voor het eigen (stage)leerproces.

Raadplegen van Digitap: op Digitap is informatie te vinden over de stageplaatsen. Er wordt van de stagiair verwacht dat de beschikbare informatie van de toegekende stageplaats gekend is. Al de formulieren die nodig zijn voor het maken van het stageboek zijn er terug te vinden. Stage-opdrachten zijn alsook terug te vinden op Digitap.

De stagiair stuurt (via AP e-mail voor 17.00 uur) zijn stagedoelstellingen, SWOT én FGB ten laatste maandag voor aanvang van de stageperiode naar de betrokken stagebegeleider (FGB niet van toepassing voor werkstagiairen). Het niet tijdig contact opnemen kan resulteren in een score van 0/8 voor het luik administratie van de betreffende stage, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel. De stagiair maakt 6 leerdoelen op het daarvoor bestemde formulier voor ‘Klinisch onderwijs 1 & 2. Voor de keuzestage maakt de stagiair 3 leerdoelen. De leerdoelen dienen SMARTI te zijn opgesteld. In samenspraak met de stagebegeleider kan het aantal leerdoelen aangepast worden. De stagiair maakt een SWOT-analyse. De stagiair neemt de stage-opdracht(en) door. In samenspraak met de stagebegeleider kan het de stage-opdracht aangepast worden.

Aangezien in het opleidingsonderdeel stage voor de opleiding essentiële eindcompetenties worden getoetst, is het noodzakelijk dat de student alle stage-uren effectief presteert. Het niet volledig presteren van de stage-uren kan leiden tot een beoordeling van 0/20

Het stagedossier (stageboek + stage-opdracht) wordt geüpload via de digitale leeromgeving de eerste arbeidsdag na het beëindigen van de stageperiode voor middernacht. Enkel omwille van een geldige reden kan hiervan, in samenspraak met de betrokken stagebegeleider en de stagecoördinator, afgeweken worden. Dit wordt schriftelijk gemotiveerd door de stagiair en schriftelijk bevestigd door de betrokken stagebegeleider. Het per e- mail doorsturen van het stagedossier naar de stagebegeleider OF slechts een gedeelte van het stagedossier uploaden op Digitap kan ervoor zorgen dat het stagedossier ook als laattijdig behandeld wordt.

Na 5 werkdagen (na het beëindigen van de stageperiode) wordt het stagedossier (stageboek + stage-opdracht) als niet ingediend beschouwd. Door het niet indienen van het stagedossier binnen de 5 werkdagen (na het beëindigen van de stageperiode) wordt deze stageperiode als onvolledig uitgevoerd beschouwd. Het stagedossier bevat namelijk alle noodzakelijke informatie om de competenties op stage te kunnen beoordelen. Het kan aanleiding geven tot een 0 voor die betrokken stageperiode ( 0 op stage, op stageboek én voor de stage-opdracht), conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel.
Enkel omwille van een geldige reden kan hiervan, in samenspraak met de betrokken stagebegeleider, afgeweken worden. Dit wordt schriftelijk gemotiveerd door de stagiair en schriftelijk bevestigd door de betrokken stagebegeleider.

Het is de verantwoordelijkheid van de stagiair om een afspraak te maken om zijn voortgangsverslag en feedback op het stagedossier af te halen. Deze afspraak dient gemaakt te worden, ten laatste 10 werkdagen na het beëindigen van de stageperiode. Geen aanstalten maken tot het maken van een afspraak (via AP e-mail) voor het afhalen van het voortgangsverslag en de feedback op het stagedossier na de vastgestelde 10 werkdagen kan resulteren in een score van 0/8 voor het luik administratie van de betreffende stage, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel.. De aanwezigheid van het voortgangsverslag in het stageboek is een voorwaarde om de volgende stage te kunnen aanvatten.

Elke ongewettigde afwezigheid op stage kan leiden tot een score van 0/20 op het totale opleidingsonderdeel, conform de regels die hieromtrent zijn vastgelegd in de ECTS-fiche van het betreffende opleidingsonderdeel. Afwezigheden moeten gemeld worden aan de stageafdeling, de stagebegeleider van AP Hogeschool en stagecoördinatie via stage.verpleegkunde@ap.be. Daarnaast dienst de afwezigheid geregistreerd te worden in iBamaflex (met afwezigheidsattest).

In de uitoefening van het beroep van verpleegkundige (ook voor studenten!) geldt het beroepsgeheim zoals beschreven in de informatie meegedeeld op Digitap van ‘Praktijk integratie 1 & 2’. Het beroepsgeheim geldt gedurende alle stages en blijft altijd en onbeperkt gelden, ook wanneer de vertrouwensrelatie beëindigd is of als de stage afgelopen is. Het niet respecteren van het beroepsgeheim zal worden behandeld zoals fraude en valt dus onder de regelgeving beschreven in het Onderwijs- en examenreglement, artikel 21 examenfraude en examentuchtbeslissingen, van de AP Hogeschool Antwerpen vanuit het departement Gezondheid en Welzijn 2022-2023.

Voor alle reglementering: zie generiek stagereglement geldig voor academiejaar 2022-2023.