Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Communicatietraining 237955/3160/2324/1/36
Studiegids

Communicatietraining 2

37955/3160/2324/1/36
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat verzekeringen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Adahchour Zohra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Je leert professioneel communiceren, zowel mondeling als schriftelijk.

Communicatietechnieken en -middelen die van belang zijn voor een verzekeringsmakelaar worden toegelicht en vaardigheden worden ingeoefend.

Niet alleen correcte taal staat daarbij voorop, maar ook geschikt Nederlands, toegepast in professionele contexten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde onthaalt klanten zowel op kantoor als digitaal, vraagt daarbij de nodige informatie op en levert die aan of schakelt een collega in.
Je voert een zakelijk telefoongesprek.
Je past een correcte e-mailetiquette toe binnen de verzekeringssector.
De gegradueerde werkt constructief samen en communiceert hierbij efficiënt en inlevend met aandacht voor de diversiteit binnen het werkveld. 
Je beheerst specifieke, vakgerelateerde terminologie uit de verzekeringssector.
Je communiceert effectief en professioneel in teamverband.
Je past een professionele, mondelinge en schriftelijke Nederlandse taal toe op gebied van spelling, grammatica en stijl in verschillende zakelijke situaties binnen de verzekeringssector.
Je kan op een professionele manier feedback geven en ontvangen.
Je past vergader- en overlegtechnieken.
De gegradueerde verzamelt, registreert en verwerkt de nodige informatie met aandacht voor de deontologische code, regel- en wetgeving onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon. 
Je maakt de notules van een vergadering en stelt nadien een vergaderverslag correct op.
Je past presentatietechnieken toe.

Leerinhoud

Taal: spelling, grammatica en stijl
Zakelijk e-mailen en telefoneren
Vakjargon uit de verzekeringssector
Effectieve communicatie in teamverband
Feedback geven en ontvangen
Vergader- en overlegtechnieken
Notuleren en het vergaderverslag
Presentatietechnieken

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren
  • Opmerking: 

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00