Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn vak A37979/3036/2324/1/71
Studiegids

Leraar in mijn vak A

37979/3036/2324/1/71
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket professionalisering
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leraar in mijn praktijkvak A
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Leraar in mijn vak A
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Leraar in mijn vak A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony, Hicketick Anja, Schits Barbra, Schoenmakers Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een les voorbereiden in hun eigen vakgebied.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student houdt rekening met de eigenheid van de doelgroep bij het uitwerken van de basiswerkvorm
De student kiest indien van toepassing voor een klasopstelling die de basiswerkvorm ondersteunt
B: leerbevordering: doelgericht werken
De student past de basisprincipes van het didactisch denken toe
De student werkt een basiswerkvorm uit als deel van een lesvoorbereiding
De student werkt een basiswerkvorm uit en voert deze uit in een gesimuleerde context
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student zet ondersteunende leermiddelen naar eigen keuze in bij het uitvoeren van de basiswerkvorm in een gesimuleerde context
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student formuleert zijn lesdoelen op basis van de eindtermen / het leerplan en conform de aangereikte taxonomie
De student hanteert vakgebonden bronnen en selecteert gericht leerinhoud bij het uitwerken van de basiswerkvorm
G: interactie: taal ontwikkelen
De student verzorgt zijn taalgebruik en past deze aan aan de doelgroep bij het uitwerken van de basiswerkvorm
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student vraagt actief de aandacht van de leerlingen op bij het uitvoeren van de basiswerkvorm in een gesimuleerde context

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen: doceren- vertellen- demonstratie- onderwijsleergesprek

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00