Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Taalvaardige leraar37981/3036/2324/1/42
Studiegids

Taalvaardige leraar

37981/3036/2324/1/42
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Taalvaardige leraar
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Taalvaardige leraar
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Beule Els, Ruttens Inge, Schoenmakers Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester) of 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod leer je de basisvaardigheden aangaande digitale en mondelinge communicatie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student gebruikt heldere taal
J: interactie: constructief samenwerken
De student formuleert in communicatie met een leerling of zijn ouders op een respectvolle manier feedback
De student hanteert professioneel taalgebruik in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie met collega's
K: interactie: diversiteit hanteren
De student past de inzichten in de talige culturele diversiteit van een grootstedelijke context toe.
De student houdt rekening met diverse culturele referentiekaders in de omgang met leerlingen en hun ouders
De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de leerling
De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de ouders
G: interactie: taal ontwikkelen
De student gebruikt heldere taal
De student stelt leerlingenmateriaal op in Standaardsnederlands
De student zet het uitgebreid taalregister gericht in om de taalontwikkeling van de leerlingen te stimuleren
De student reflecteert op basis van het model van verbindende communicatie over het eigen denken en handelen in relatie tot anderen
N: zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student wendt hulpbronnen aan om tot een correct en professioneel taalgebruik te komen (schriftelijk en mondeling)

Leerinhoud

o Mondelinge vaardigheden
 Verbindend gesprek met collega of ouder
 Mondelinge feedback
 Persoonlijk referentie als basis van verbindend communiceren
o Schriftelijke vaardigheden
 Leerling- en leerkracht materiaal ontwikkelen
 Schriftelijke feedback (tussentijds rapport)
 Talige beginsituatie inschatten van een klasgroep

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursusmateriaal via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00