Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen) als Leraar in mijn vak A
-
Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Leraar in mijn vak A
-
Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Leraar in mijn vak A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een les voorbereiden in hun eigen vakgebied.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student verzorgt zijn taalgebruik en past deze aan aan de doelgroep bij het uitwerken van de basiswerkvorm |
interactie: de klas managen
De student bereidt de praktische organisatie van zijn basiswerkvorm voor |
De student heeft oog voor veiligheid en/of hygiëne bij het uitwerken van zijn basiswerkvorm |
leerbevordering: doelgericht werken
De student past de basisprincipes van het didactisch denken toe |
De student voert een basiswerkvorm uit - iets uitleggen, iets tonen, interactie voeren en/of een instructie geven - in een gesimuleerde context |
De student werkt een basiswerkvorm uit als deel van een lesvoorbereiding |
De student werkt een basiswerkvorm uit en voert deze uit in een gesimuleerde context |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student hanteert vakgebonden bronnen en selecteert gericht leerinhoud bij het uitwerken van de basiswerkvorm |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student vraagt actief de aandacht van de leerlingen op bij het uitvoeren van de basiswerkvorm in een gesimuleerde context |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student creëert een klasopstelling die het leren bevordert bij het uitwerken van een basiswerkvorm |
De student houdt rekening met de eigenheid van de doelgroep bij het uitwerken van de basiswerkvorm |
De student kiest voor een klasopstelling die de basiswerkvorm ondersteunt |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student zet ondersteunende leermiddelen naar eigen keuze in bij het uitvoeren van de basiswerkvorm in een gesimuleerde context |
Leerinhoud
o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen: doceren- vertellen- demonstratie- onderwijsleergesprek
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00 Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |