Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn vak B37986/3036/2324/1/18
Studiegids

Leraar in mijn vak B

37986/3036/2324/1/18
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Leraar in mijn vak B
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Leraar in mijn vak B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Geuvens Liesbeth, Heuvelmans Rony, Kustermans Stijn, Schits Barbra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een les voorbereiden in hun eigen vakgebied, waarna ze deze les ook effectief zullen geven aan medestudenten op de campus.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student past binnen een gesimuleerde context het taalgebruik aan aan de doelgroep
De student past de verschillende didactische principes toe bij het voorbereiden van zijn les
De student creëert een klasopstelling die het leren bevordert bij het uitwerken van een basiswerkvorm
B: leerbevordering: doelgericht werken
De student voert binnen een gesimuleerde context doelgericht werkvormen uit
De student bewaakt in zijn lessen de dynamiek tussen informatie verwerven en informatie verwerken
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student integreert indien van toepassing de eindtermen basisgeletterdheid in zijn lesdoelen
De student ontwerpt een volledige les met een logische lesopbouw en zet doelgericht werkvormen en leermiddelen (werkpostfiches, modellen, …) ifv zijn doelen
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student formuleert concrete vakgebonden lesdoelen
De student motiveert zijn keuzes voor de leerinhoud, didactische principes en werkvormen obv de beginsituatie
De student sluit in een gesimuleerde context met zijn lesinhoud aan bij de voorkennis en leefwereld van zijn doelgroep
F: leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student gebruikt recente vakdidactische bronnen
I: interactie: de klas managen
De student is binnen een gesimuleerde context positief aanwezig in de klas
De student neemt binnen een gesimuleerde context een verzorgde houding aan
De student neemt binnen een gesimuleerde context gericht de klasruimte in
G: interactie: taal ontwikkelen
De student hanteert binnen een gesimuleerde context een verzorgd en rijk taalgebruik en gepast vaktaalwoorden
De student licht binnen een gesimuleerde context spontaan niet gekende en/of schooltaalwoorden toe
De student daagt de leerlingen binnen een gesimuleerde context uit om vaktaalwoorden te gebruiken
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student legt binnen een gesimuleerde context verbinding met alle leerlingen
De student zorgt binnen een gesimuleerde context voor een veilig leerklimaat

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00