Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leergemeenschap 137989/3036/2324/1/23
Studiegids

Leergemeenschap 1

37989/3036/2324/1/23
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Leergemeenschap 1
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Leergemeenschap 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Grave Hanne, Heuvelmans Rony, Schits Barbra, Vanderavert Iris, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Korte omschrijving vak: In je leergemeenschap werk je aan je persoonlijke groei en jouw specifieke vakdidactiek. Je leert van en met elkaar. Je bouwt je eigen netwerk op met medestudenten uit jouw vakgebied uit de 3 campussen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

F: leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student raadpleegt wetenschappelijke bronnen over zijn vakdomein
De student verwerft recente wetenschappelijke inzichten over zijn vakdomein
J: interactie: constructief samenwerken
De student deelt kennis rond vaktypische leermiddelen en werkvormen
De student deelt ervaringen rond het realiseren van een veilig en positief klasklimaat
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student reflecteert kritisch over het gebruik van vaktypische leermiddelen en werkvormen
P: zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
De student onderzoekt wat hij nodig heeft om zijn veerkracht te vergroten
De student onderzoekt de kenmerken van de verschillende onderwijsvormen en het profiel van de bijhorende doelgroepen
O: zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties
De student stelt leervragen over het lesgeven in het eigen vak
N: zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student gaat gericht om met feedback van studenten, lectoren en mentoren
De student reflecteert met collega's over zijn rol als leerkracht
De student reflecteert over de eigen leerkrachtstijl
De student past gespreks- en vergadertechnieken toe tijdens intervisiemomenten

Leerinhoud

Je onderzoekt wat je nodig hebt om je veerkracht te vergroten. Tijdens de intervisiemomenten pas je gespreks- en vergadertechnieken toe.
Je gaat gericht om met feedback van je medestudenten, lector en mentor. Je reflecteert met je medestudenten over je rol als leerkracht en je eigen leerkrachtenstijl. Je stelt leervragen over het lesgeven in je eigen vak. Je verwerft wetenschappelijke inzichten. Je reflecteert kritisch over het gebruik van vaktypische leermiddelen en werkvormen. Je deelt ervaring rond het proactief en reactief omgaan met klasmanagement. Je formuleert voor jezelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties. Bovendien bouw je binnen en buiten de leergemeenschap een netwerk op met vakcollega’s.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Je krijgt de mogelijkheid door aanwezigheid in de lessen de evaluatie exhaustief uit te voeren.