Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn vak C37990/3036/2324/1/57
Studiegids

Leraar in mijn vak C

37990/3036/2324/1/57
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Leraar in mijn vak C
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Leraar in mijn vak C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Geuvens Liesbeth, Heuvelmans Rony, Hicketick Anja, Schits Barbra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een taalontwikkelende les voorbereiden in hun eigen vakgebied en werken een bijhorende evaluatievorm uit.

OLR-Leerdoelen (lijst)

C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student geeft binnen een gesimuleerde context gericht ontwikkelingsgerichte feedback aan de leerlingen
De student zet (digitale) leermiddelen gericht in in zijn les
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student situeert zijn lesinhoud, vertrekkende vanuit de analyse van een jaarplan / het leerplan / de eindtermen
E: leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student ontwerpt een gepaste evaluatiemethodiek gekoppeld aan specifieke doelen
De student reflecteert over de toepasbaarheid van verschillende evaluatiemethodieken voor zijn vak
F: leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student analyseert leerinhouden op basis van actuele betrouwbare, wetenschappelijke bronnen
I: interactie: de klas managen
De student maakt bij het uitwerken van zijn les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie
G: interactie: taal ontwikkelen
De student maakt gebruik van de pijlers context, interactie en taalsteun in de gesimuleerde context
De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende methodes zijn geïntegreerd

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal
o Evaluatie
o Taalontwikkelend lesgeven

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00