Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Werken met leerlingen op school37991/3036/2324/1/91
Studiegids

Werken met leerlingen op school

37991/3036/2324/1/91
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Werken met leerlingen op school
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Werken met leerlingen op school
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, Ceulemans Stephanie, De Laet Els, Schits Barbra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit is het laatste opleidingsonderdeel in de pedagogische lijn. In deze leerlijn focussen we op de omgang tussen leerkracht en leerling en op alles wat het leerproces beïnvloedt. In dit opleidingsonderdeel kijken we naar de problemen die het leren van de leerling belemmeren. We focussen daarbij op de rol die jij als leerkracht kan opnemen binnen het kader van het zorgcontinuüm op school. Centraal hierbij staat het begeleidingsgesprek met de leerling en zijn ouders.

OLR-Leerdoelen (lijst)

J: interactie: constructief samenwerken
De student brengt op basis van literatuurstudie en ervaringen in de stageschool/de werkplek in kaart welke ondersteuning de school kan bieden en wie mogelijke partners zijn
De student informeert zich over de diverse wegen naar hulpbronnen om leerlingen te ondersteunen bij hun studieloopbaan- en beroepskeuze
De student situeert zijn rol als leerkacht binnen de (recent) gehanteerde zorgkaders in onderwijs
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student herkent op basis van litertuurstudie en werkveldgesprek voor diverse zorgthema's de risicofactoren voor lichamelijke, psychische en/of sociale problemen bij leerlingen
De student geeft voorbeelden van mogelijke ondersteuningsaanpassingen en redelijk aanpassingen op individueel niveau
De student voert in een gesimuleerde context een gesprek met een leerling die problemen heeft

Leerinhoud

Blik op de leerling
o Problemen die het leren belemmeren: socio-emotionele, leer-, ontwikkelingsproblemen, ….
o Noden en behoeften van de leerling

Blik op de leraar
o Werkkader: decreet leersteun, rol van de leerkracht binnen het zorgcontinuüm , ambtsgeheim, ….
o Begeleidingsgesprek: taal der acceptatie, dramadriehoek, begeleiden als beïnvloedingsgebeuren, …

Blik op het leerproces
o Ondersteuningsmaatregelen op maat van de leerling

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursusmateriaal via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00