Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Praktijk op de stageschool 237994/3036/2324/1/96
Studiegids

Praktijk op de stageschool 2

37994/3036/2324/1/96
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor (Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Stage
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor (Mechelen) als Praktijk op de stageschool 2
  • Verkorte educatieve bachelor (Turnhout) als Praktijk op de stageschool 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Schoenmakers Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je voert pedagogische en didactische activiteiten uit in de onderwijsinstelling waar je jouw stage uitvoert alsook observatie en brede activiteiten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A: leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student beslist vanuit de beginsituatie en de lesdoelen welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en kiest op basis daarvan de werkvormen en (digitale) leermiddelen
B: leerbevordering: doelgericht werken
De student voert een waaier aan gekozen werkvormen vaardig uit
De student bakent duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen
De student past de gekozen didactische principes vlot toe
C: leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student bewaakt in zijn les de afwisseling tussen informatie verwerven en informatie verwerken
De student zet gepaste leermiddelen in bij vaktaalonderricht
De student stelt taaldoelen op in functie van vaktaalonderricht en/of in functie van eindtermen basisgeletterdheid
D: leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt lessen of een lessenreeks voor vertrekkend van het leerplan/jaarplan/werkplan/eindtermen en houdt rekening met de specifieke noden van de doelgroep
De student stelt voor elke les duidelijke lesdoelstellingen op
De student bewaakt in zijn les de afwisseling tussen informatie verwerven en informatie verwerken
E: leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student voert per lesblok/lessenreeks een evaluatiemoment uit waarbij gericht getoest wordt of de lesdoelen bereikt zijn
F: leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student onderneemt, indien mogelijk, gericht acties om tegemoet te komen aan de vakdoordringende/transversale eindtermen
De student integreert inzichten van wetenschappelijk onderzoek in zijn klaspraktijk
De student ontwerpt de leerinhoud met oog voor actualiteit
I: interactie: de klas managen
De student staat zelfstandig in voor het klasmanagement en kan hierin structuur bieden, grenzen stellen en omgangsvormen bewaken
L: interactie: inspirerend coachen
De student schakelt naar een meer coachende of modererende rol indien de context dit vraagt
De student toont in zijn handelen dat hij zich bewust is van zijn voorbeeldfunctie als leerkracht
G: interactie: taal ontwikkelen
De student licht spontaan niet gekende en/of schooltaalwoorden toe
De student hanteert schriftelijk Standaardnederlands
De student hanteert een verzorgd en rijk taalgebruik aangepast aan de doelgroep
De student daagt leerlingen uit om vaktaalwoorden te gebruiken
De student introduceert professioneel (vak)taalgebruik via voorbeeldgedrag
De student ontwerpt foutloos leerlingenmateriaal
H: interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student zorgt voor een veilig en stimulerend leerklimaat
De student onderneemt actie om verbinding te leggen met alle leerlingen
De student motiveert de leerlingen om actief deel te nemen aan de les
De student motiveert het doel van elke les duidelijk naar leerlingen toe
De student ondersteunt de psychologische basisbehoeften van de leerlingen
M: zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student stuurt zijn handelen gericht bij obv het gedrag en het leren van de leerlingen en de ontvangen feedback

Leerinhoud

Je voert pedagogische en didactische activiteiten uit in de onderwijsinstelling waar jouw stage uitvoert alsook observatie en brede activiteiten.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00