Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Leergemeenschap 1
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leergemeenschap 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanderavert Iris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
In jouw leergemeenschap werk je aan je persoonlijke groei en jouw specifieke vakdidactiek. Je leert van en met elkaar. Je bouwt je eigen netwerk op met medestudenten uit jouw vakgebied uit de 3 campussen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student reflecteert kritisch over het gebruik van vaktypische leermiddelen en werkvormen (materialenfiche, instructiefiche, modellen, gereedschap…) |
De student reflecteert met collega's over zijn rol als leerkracht |
De student reflecteert over de eigen leerkrachtstijl |
zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties |
De student stelt leervragen over het lesgeven in het eigen vak |
interactie: constructief samenwerken
De student deelt ervaringen en over het organiseren van het praktijkvak |
De student deelt ervaringen rond het procatief en reactief omgaan met klasmanagement |
De student deelt kennis rond vaktypische leermiddelen en werkvormen (materialenfiche, instructiefiche, modellen, gereedschap…) |
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student gaat gericht om met feedback van studenten, lectoren en mentoren |
De student past gespreks- en vergadertechnieken toe tijdens intervisiemomenten |
zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
De student blijft up-to-date met de evoluties binnen zijn werkveld |
De student onderzoekt de kenmerken van de verschillende onderwijsvormen en het profiel van de bijhorende doelgroepen |
De student onderzoekt wat hij nodig heeft om zijn veerkracht te vergroten |
Leerinhoud
Je onderzoekt wat je nodig hebt om je veerkracht te vergroten Je reflecteert je over je eigen leerkrachtstijl en het gebruik van vaktypische leermiddelen en werkvormen. Je gaat gericht om met feedback van studenten, lectoren en je mentor. Je reflecteert met collega’s over je rol als leerkracht. Je blijft up-to-date over de evoluties binnen jouw werkveld. Je deelt ervaringen over het organiseren van jouw praktijkvak en het proactief en reactief omgaan met klasmanagement. Je past de gepaste gespreks- en vergadertechnieken toe tijdens de intervisiemomenten.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 100,00 | Je krijgt de kans door aanwezigheid in de lessen de evaluatie exhaustief daar uit te voeren. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |