Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Werken met leerlingen op school
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Werken met leerlingen op school
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Laet Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren
Korte omschrijving
Dit is het laatste opleidingsonderdeel in de pedagogische lijn. In deze leerlijn focussen we op de omgang tussen leerkracht en leerling en op alles wat het leerproces beïnvloedt. In dit opleidingsonderdeel kijken we naar de problemen die het leren van de leerling belemmeren. We focussen daarbij op de rol die jij als leerkracht kan opnemen binnen het kader van het zorgcontinuüm op school. Centraal hierbij staat het begeleidingsgesprek met de leerling en zijn ouders.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student geeft voorbeelden van mogelijke ondersteuningsaanpassingen en redelijk aanpassingen op individueel niveau |
De student herkent voor diverse zorgthema's de risicofactoren voor lichamelijke, psychische en/of sociale problemen bij leerlingen |
De student voert in een gesimuleerde context een gesprek met een leerling die problemen heeft |
interactie: constructief samenwerken
De student brengt obv ervaringen op de stageschool/de werkplek in kaart wie de partners zijn in het werken rond om het welzijn van de leerlingen |
De student informeert zich over de diverse wegen naar hulpbronnen om leerlingen te ondersteunen bij hun studieloopbaan- en beroepskeuze |
De student situeert zijn rol als leerkacht binnen de (recent) gehanteerde zorgkaders in onderwijs |
Leerinhoud
Blik op de leerling
o Problemen die het leren belemmeren: socio-emotionele, leer-, ontwikkelingsproblemen, ….
o Noden en behoeften van de leerling
Blik op de leraar
o Werkkader: decreet leersteun, rol van de leerkracht binnen het zorgcontinuüm , ambtsgeheim, ….
o Begeleidingsgesprek: taal der acceptatie, dramadriehoek, begeleiden als beïnvloedingsgebeuren, …
Blik op het leerproces
o Ondersteuningsmaatregelen op maat van de leerling
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |