Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Praktijk op de eigen werkplek 2
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
18 studiepunten
Co-titularis(sen): Schoenmakers Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 540,00 uren
Korte omschrijving
Je voert didactische, pedagogische, schoolbrede en observatieopdrachten in de school waar je te werk gesteld bent.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student daagt leerlingen uit om vaktaalwoorden te gebruiken |
De student introduceert professioneel (vak)taalgebruik via voorbeeldgedrag |
De student licht spontaan vaktaalwoorden toe |
De student ontwerpt foutloos leerlingenmateriaal |
De student stelt vaktaaldoelen op in functie van vaktaalonderricht |
interactie: de klas managen
De student heeft aandacht voor veiligheid en hygiëne |
De student staat in voor de organisatie van het praktijklokaal |
De student staat zelfstandig in voor het klasmanagement en kan hierin structuur bieden, grenzen stellen en omgangsvormen bewaken |
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student reflecteert bewust over de specificiteit van zijn stageplaats en de meerwaarde hiervan voor de eigen professionele identiteit |
De student stuurt zijn handelen gericht bij obv het gedrag en het leren van de leerlingen en de ontvangen feedback |
De student verruimt zijn visie op de taken van een leerkracht |
leerbevordering: doelgericht werken
De student voert de gekozen werkvormen vaardig uit en zet leermiddelen gericht in |
De student bakent duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen |
De student past de gekozen didactische principes vlot toe |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt lessen of een lessenreeks voor vertrekkend van het leerplan/jaarplan/werkplan/eindtermen en houdt rekening met de specifieke noden van de doelgroep |
De student bewaakt in zijn les het verband tussen de aangereikte theorie en de toepassing in de praktijk |
De student stelt voor elke les duidelijke lesdoelstellingen op |
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student ontwerpt de leerinhoud met oog voor de evoluties binnen zijn werkveld |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student motiveert de leerlingen om actief deel te nemen aan de les |
De student motiveert het doel van elke les duidelijk naar leerlingen toe |
De student onderneemt actie om verbinding te leggen met alle leerlingen |
De student ondersteunt de psychologische basisbehoeften van de leerlingen |
interactie: inspirerend coachen
De student schakelt naar een meer coachende rol bij het begeleiden van zelfstandig werk |
De student toont in zijn handelen dat hij zich bewust is van zijn voorbeeldfunctie als leerkracht |
interactie: constructief samenwerken
De student legt contact met gepaste partners op de stageplaats in functie van de leerresultaten en het welbevinden van de leerling |
De student werkt mee aan de realisatie van een schoolbrede opdracht rekening houdend met de cultuur van de school |
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student kan leraarsvaardigheden toepassen in een context die anders is dan het reguliere lesgeven |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student beslist vanuit de beginsituatie en de lesdoelen welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en kiest op basis daarvan de werkvormen en (digitale) leermiddelen |
De student hanteert een verzorgd taalgebruik aangepast aan de doelgroep |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student kiest voor een variatie aan werkvormen en (digitale) leermiddelen |
De student zet gepaste leermiddelen in bij vaktaalonderricht |
leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student voert per lesblok/lessenreeks een evaluatiemoment uit waarbij gericht getoetst wordt of de lesdoelen bereikt zijn |
Leerinhoud
Je voert didactische, pedagogische, schoolbrede en observatieopdrachten in de school waar je te werk gesteld bent.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen540,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 100,00 | |