Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Janssen Katrien
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Geerts Simon, Kok Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD ‘Werken in groepen’ behandelt groepsdynamische processen, samenwerkingsvaardigheden, werken in groepen, ... Het OLOD behandelt het functioneren van individuen in een groep.
Het OLOD ‘Werken in groepen’ bereidt studenten voor op het functioneren in een groep en het werken in teamverband. Je leert jezelf als lid van een groep en team kennen. Het OLOD bereidt studenten voor op volgende OLOD’s: “Leergroep Werken in Groepen” en “Werken met groepen”. Bovendien draagt dit OLOD bij aan de sociale en academische integratie van studenten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
Je benoemt groepsdynamische processen. |
Je herkent groepsdynamische processen. |
Je benoemt de kracht van lidmaatschap aan een groep. |
Je benoemt de kracht van een groep. |
Je herkent individuele noden van groepsleden in een groep. |
Je herkent factoren die een rol spelen bij groepscohesie. |
Je herkent de invloed van groepsnormen op gedrag. |
Je herkent de verschillende fasen in groepsontwikkeling. |
Je herkent disfunctioneel gedrag in een groep. |
Je beschrijft de voorwaarden van een veilig leerklimaat. |
Je legt de meerwaarde van groepsgericht werken uit. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je legt uit hoe communicatie in een groep tot stand komt. |
Je herkent factoren die een invloed hebben op communicatie in een groep. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je benoemt wat er nodig is om samen te werken in een groep. |
Je identificeert samenwerkingsvaardigheden in een groepsopdracht. |
Je benoemt wat je van anderen leert in een groepsactiviteit. |
Je bespreekt hoe jij functioneert in een groep. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je reflecteert over de kracht verbonden aan je positie in een groep. |
Je reflecteert op jouw functioneren in een groep. |
Je reflecteert op je eigen houding met betrekking tot gemaakte afspraken binnen een groep. |
Leerinhoud
In dit OLOD komen onder andere volgende thema’s aan bod:
- Wat is groepsdynamica?
- Definitie en kenmerken van een groep.
- Groepsdoelen, groepsnormen, groepscohesie.
- De fasen van groepsontwikkeling.
- De communicatieniveaus in groepen.
- Groepsdynamische processen observeren, analyseren en vormgeven.
- Verbindend communiceren in groepen.
- Samenwerkingsvaardigheden.
- Stilstaan bij de eigen rol in de groep:
o Ruimte geven aan anderen om zich te uiten, je eigen ruimte innemen.
o Hoe werk ik samen in groep? Wat vraagt samenwerken in groep?
o Hoe beïnvloedt de groep mijn handelen (en hoe verschilt dit in verschillende groepen)?
o Hoe draag ik bij aan een veilig en positief groepsklimlaat
o herkennen van eigen comfort-, stretch en stresszone.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Tijdens de lessenreeks worden PPTs en extra informatie ter beschikking gesteld op Digitap. De student maakt zelf ook notities tijdens de lessen.
Ten zeerste aanbevolen: Remmerswaal, J.L.M., & Tils, J. (2018). Handboek groepsdynamica. Boom Lemma.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 90,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |