Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De vroedvrouw als entrepreneur38028/3118/2324/1/96
Studiegids

De vroedvrouw als entrepreneur

38028/3118/2324/1/96
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de vroedkunde, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Meyvis Inge
Andere co-titularis(sen): Bernaerts Brigitte, Bosmans Valerie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 125,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Werkplekleren 2.

Begincompetenties (tekst)

Voorafgaand aan dit opleidingsonderdeel dient de student de volgende opleidingsonderdelen te hebben gevolgd: Nova Vida 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

6. Gezondheidspromotie
De student stelt zich flexibel op bij het koppelen van de leermethoden aan de leerinhoud, zodanig dat de workshop optimaal afgestemd wordt op de noden en voorkennis van de externe doelgroep en begeleider
7. Samenwerking en communicatie met zorgvragers en zorgverleners
De student verklaart volgende begrippen: conflict, conflicttypes en stijlen, conflicthantering en past deze toe in casuïstiek
De student speelt flexibel en creatief in op de noden en (last minute) aanpassingen die een dynamisch bedrijf met zich kan meebrengen
8. Coaching
De student begeleidt op basis van haar theoretische kennis en inzicht, alle doelgroepen die behoren tot het domein van de vroedvrouw, in het maken van een geïnformeerde keuze tijdens een 1 op 1 begeleiding en/of een eigen uitgewerkt voorlichtingsprogramma (workshop).
De student organiseert samen met studentcollega’s in samenspraak met de externe begeleider(s) de workshop door alle stappen te doorlopen vanaf de eerste afspraak tot het evaluatiemoment en komt hierbij zowel voor de externe begeleider als de deelnemers van de workshop tot een geslaagd geheel.
De student toont zich gepast assertief, heeft een goede zin voor samenwerking om in overleg met de externe begeleiders de lesopdracht te verwezenlijken in een realistische beroepssetting
De student zet zich in om de goede relaties en het netwerk van Nova Vida te onderhouden en om nieuwe contacten aan te spreken door op actieve en creatieve wijze gebruik van meerdere social media: facebook, instagram, twitter, LinkedIn,…
De studenten voeren een peerevaluatie uit omtrent de groepswerking na afloop van de projectopdracht
De student kent de administratieve stappen die nodige zijn voor het opstarten en behouden van een zelfstandige praktijk en kan deze binnen casuïstiek toepassen
De student bouwt aan en behoudt een professionele relatie, met collega-student(en) van eigen discipline door middel van opdracht mentorschap en neemt hierin een voorbeeldrol op voor collega-student(en) en zorgverleners door middel van mentoropdracht
De student voert een begeleidingsgesprek met collega-student(en) rekening houdend met de basisprincipes van feedback en stelt hierbij bestaande werkwijze in vraag
De student neemt de leiding op zich van een (startende) onderneming tijdens de permanentie van Nova Vida Light
11. Kwaliteitsvolle zorg
De student omschrijft de begrippen aangaande management, leiderschap
De student beschrijft de verschillende facetten van de gezondheidsfinanciering
De student geeft aan welke zaken bijdragen tot kwaliteitsvolle zorgverlening
De student beschrijft de verschillende methodieken, modellen die gehanteerd worden om aan kwaliteitstoetsing en kwaliteitsverbetering te doen 
De student situeert het concept patiënten tevredenheid, patiënt safety en licht toe
De student verklaart welke factoren concreet bijdragen tot de tevredenheid van patiënten
De student licht de werking en structuur van een organisatie toe
De student beschrijft de werking van regionale, nationale en internationale perinatale registratiesystemen en kan deze gegevens systematisch verzamelen
De student kent diverse beroepspecifieke ICT- toepassingen (e-health) en kan deze toelichten
De student evalueert de workshop continue op up to date informatie

Leerinhoud

Om als toekomstige proactieve vroedvrouw te acteren in een steeds veranderende zorgomgeving is een daartoe ondersteunende persoonlijke enprofessionele leeromgeving nodig. In dit afsluitende jaar van de opleiding, werd bewust gekozen om dieper in te gaan op de toekomstige rol van devroedvrouw. Binnen elke rol werken we volgens het didactisch concept van Merriënboer.

Studiematerialen (lijst)

LaptopVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
  • Opmerking: 2u: info praktische organisatie workshops
    1u: conflicthantering
    2u: Hoe ondernemen als vroedvrouw
    2u: Management
    4u: Kwaliteitszorg
    4u: e-health
    2u: PR en netwerking
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
  • Opmerking: HOT conflicthantering
Vormen van groepsleren7,00 uren
  • Opmerking: Workshops ondernemen
Werktijd buiten de contacturen99,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Het deelnemen en voltooien van devolgende activiteiten zijn een voorwaardeom de punten op deze projectopdracht tebehalen:
-Een workshop in realistische setting
-Nova Vida activiteit uit het aanbod
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Het deelnemen en voltooien van devolgende activiteiten zijn een voorwaardeom de punten op deze projectopdracht tebehalen:
-Een workshop in realistische setting
-Nova Vida activiteit uit het aanbod

Toetsing (tekst)

De toetsinhouden staan uitvoerig verduidelijkt op digitap onder het kopje 'Evaluatie'.

Voor dit opleidingsonderdeel worden één of meerdere evaluaties (bijvoorbeeld: kennistoets/ /projectopdracht…) georganiseerd die je kan terugvinden onder het luikje 'toetsing lijst'.

Indien je niet hebt deelgenomen aan één of meerdere van deze evaluaties, dan krijg je als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel een code “f” van “Fail” en slaag je niet voor dit opleidingsonderdeel. Je hebt dan onvoldoende bewezen de competenties van het opleidingsonderdeel te beheersen.

Wanneer je als student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt (score of code “fail”), maar voor één of meerdere deelexamens een cijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en kan je dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode. Deelexamens waarvoor je in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, mag je wel hernemen in de tweede examenperiode. De punten per deelexamen kan je telkens terugvinden bij de deelresultaten op iBamaflex.

Neem je aan geen enkel van de evaluaties deel dan zal dit opleidingsonderdeel in zijn geheel als beoordeling de code ‘NIET DEELGENOMEN’ krijgen. Deelname aan de tweede examenperiode blijft mogelijk.