Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
HRM & technologieën 138133/3161/2324/1/67
Studiegids

HRM & technologieën 1

38133/3161/2324/1/67
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in het human resources management, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Truyen Robin
Andere co-titularis(sen): De Ceuster Els, Doms Mike, Tirions Michel, Van Praet Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het OLOD 'HRM & technologieën 1' behandelt een aantal tools uit de HR-praktijk die de HRM-professional helpen bij de HR-levenscyclus (instroom, doorstroom en uitstroom). We leggen daarbij in het eerste jaar de focus op de Microsoft Office Tools en hun toegevoegde waarde in het HR-gebeuren. Daarnaast behandelen we ook een aantal HR-specifieke tools die te maken hebben met HRM-processen en leggen we hier de link naar en de basis al voor het tweede jaar. Het OLOD 'HRM & technologieën 1' bereidt voor op 'HRM & technologieën 2 en 3'.

OLR-Leerdoelen (lijst)

05: Handelt conform de wettelijke, deontologische en ethische kaders en verleent advies rond arbeidsrecht, sociale zekerheidsrecht, loonadministratie en het sociaal overleg.
De student gebruikt de HRM-tools conform de wettelijke, deontologische en ethische codes en kaders relevant voor de HRM-context waarbinnen hij zich bevindt dit zowel binnen als buiten de organisatie en toont zich hierbij steeds discreet conform de bedrijfsdeontologie en - cultuur.
11: Maakt gebruik van de gepaste ICT-tools ter ondersteuning van HRM-processen en implementeert daarbij de digitale trends.
De student volgt de evolutie in digitale trends in het HRM-dossier op.
De student analyseert en selecteert per situatie het juiste gamma aan tools die bijdragen tot efficiëntere procesvoering tot het beoogde doel.
De student analyseert, vergelijkt en begrijpt de digitale trends in het HRM-werkveld en kan beoordelen in samenspraak met het strategische niveau binnen de organisatie wanneer deze geïmplementeerd dienen te worden.
De student gaat probleemoplossend aan de slag bij potentiële problemen met de gehanteerde tool.
De student hanteert de geselecteerde ICT-tools op de correcte wijze.
12: Verzamelt, analyseert, interpreteert, rapporteert en borgt HRM-gerelateerde informatie en kan op basis hiervan aanbevelingen formuleren voor het beleid.
De student kan met behulp van HRM-tools op een correcte manier HRM gegevens verzamelen, analyseren, verwerken, interpreteren, rapporteren en borgen.
De student kan vanuit de gehanteerde gegevensverwerking en rapportage een advies formuleren.

Leerinhoud

  • De student gebruikt de HRM-tools conform de wettelijke, deontologische en ethische codes en kaders relevant voor de HRM-context waarbinnen hij zich bevindt, dit zowel binnen als buiten de organisaties en toont zich hierbij steeds discreet conform de bedrijfsdeontologie en -cultuur.
  • De student analyseert en selecteert per situatie het juiste gamma aan tools die bijdragen tot efficiëntere procesvoering en uiteindelijk tot het beoogde doel.
  • De student hanteert de geselecteerde ICT-tools op correcte wijze.
  • De student gaat probleemoplossend aan de slag bij potentiële problemen met de gehanteerde tool.
  • De student analyseert, vergelijkt en begrijpt de digitale trends in het HRM-werkveld en kan beoordelen in samenspraak met het strategisch niveau binnen de organisatie wanneer deze geïmplementeerd dienen te worden.
  • De student volgt de evolutie in digitale trends in het HRM-dossier op.
  • De student kan met behulp van HRM-tools op een correct manier HRM-gegevens verzamelen, analyseren, verwerken, interpreteren, rapporteren en borgen.
  • De student kan vanuit de gehanteerde gegevensverwerking en rapportage een advies formuleren.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Digitap
  • Studiewijzer
  • Op je examens ben je verplicht om met binnen een Windows-interface te werken. Ook de lessen worden gegeven op basis van een Windows-interface. We werken dus op PC en niet op MAC. Ook het examen zal ontworpen zijn voor een Windows-interface en dus PC; niet voor MAC.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio40,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00