Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
HRM 1: bemensen - theorie38134/3161/2324/1/04
Studiegids

HRM 1: bemensen - theorie

38134/3161/2324/1/04
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in het human resources management, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Truyen Robin
Andere co-titularis(sen): De Ceuster Els, Doms Mike, Tirions Michel, Van Praet Ellen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het OLOD 'HRM 1: Bemensen - Theorie' behandelt loopbaan, ontwikkeling en uitstroom in een organisatie. Goed personeelsbeleid, Human Resource Management (HRM), is in veel arbeidsorganisaties een belangrijk onderdeel van het strategisch beleid geworden. Vanuit organisatieperspectief is er nood aan breed inzetbaar en adequaat goed opgeleid personeel dat zich makkelijk aan veranderingen binnen en buiten de organisatie aanpast en daarop inspeelt. Anderzijds is er ook het medewerkersperspectief. Naast bestaanszekerheid en materiële welstand zoeken mensen via hun arbeid ook naar zingeving en ontplooiing. Het organisatieperspectief en het medewerkersperspectief staan regelmatig in een spanningsveld; wat goed is voor de organisatie is niet altijd goed voor de medewerker, en omgekeerd. Succesvol HRM slaagt erin om beide perspectieven zo op elkaar af te stemmen dat zowel de individuele medewerkers als de organisatie meerwaarde en synergie ervaren. Dit OLOD verschaft inzicht in de kern van het HRM-vak, namelijk de activiteiten gericht op het plannen en sturen van personeelsstromen, het motiveren en richting geven en de ontwikkeling van medewerkers en organisatie.

Het OLOD bereidt voor op de zaken waarmee mens tijdens de stage geconfronteerd wordt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Vertaalt en draagt de visie van de organisatie op duurzaam HRM uit en helpt hiervoor draagvlak creƫren.
De student licht de huidige & toekomstige trends op het vlak van rekrutering en selectie toe.
De student schetst de manier waarop rekrutering en selectie de strategische doelstellingen van de organisatie ondersteunen rekening houdend met de belangen van de medewerkers en die van de organisatie.
03: Analyseert de omgeving en organisatiecontexten en ontwikkelt een kritische kijk aan de hand van nationale en internationale tendensen.
De student beschrijft de personeelsbehoefte en de verschillende mogelijkheden om hiermee om te gaan.
De student beschrijft de theoretische principes van marketing en HR-marketing (employer branding, HR marketing).
De student heeft inzicht in arbeidsmarkt en benoemt de uitdagingen in de arbeidsmarkt.
04: Handelt integer en oplossingsgericht en stimuleert via een constructieve dialoog samenwerkingsvoordelen tussen individuele- en organisatiedoelstellingen.
De student beschrijft de impact van arbeidssituaties op de individuele werknemers.
De student koppelt de basisprincipes van professionele gespreksvoering (fasering en gesprekstechnieken) aan een concrete casus-analyse.
07: Neemt kritisch de gewenste rol aan tegenover de verschillende stakeholders naargelang de context en de spanningsvelden die deze verschillende rollen met zich mee kunnen brengen.
De student benoemt en legt de verschillende rollen van de HRM-professional uit binnen het proces van rekrutering en selectie.
De student omschrijft de spanningsvelden die ontstaan tussen de belangen van het individu en de belangen van de organisatie op het vlak van rekrutering en selectie.
10: Werkt evidence-based initiatieven uit inzake het in-, door- en uitstroombeleid op het tactische niveau met bewustzijn van diversiteit en talenten.
De student benoemt en legt het belang uit van de concepten diversiteit, inclusie in de context van een duurzaam HRM-beleid.
De student benoemt en legt het belang uit van talent- en competentiemanagement.
De student beschrijft de basisprincipes van toeleiding en trajectbegeleiding van langdurig werklozen.
De student beschrijft de principes en methodieken van een strategische personeelsplanning en legt de koppeling met personeelsbehoeften en het instroom-beleid (planning en bezetting).
De student beschrijft de selectiemethodieken en welke kanalen er bestaan om de geschikte kandidaten te vinden.
De student beschrijft een onboardingsproces.
De student beschrijft hoe hij/zij een profiel moet definiƫren vertrekkende vanuit de behoefte van de organisatie.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in verband met werving en selectie toe in opdrachten en houdt rekening met diversiteit.
De student verklaart het belang van een bepaalde HR-methodiek of een HR-beleid i.v.m. het functioneren van de organisatie.
De student past de principes van HR-marketing en employer branding toe in opdrachten, o.a. door het opmaken van wervingscampagnes en vacatures.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in verband met werving en selectie toe in de opmaak van een functiebeschrijving, met o.a. kernresultatengebieden.
De student past diverse methodieken en de meest gebruikte instrumenten in verband met werving en selectie toe in de opmaak van een vacature.

Leerinhoud

  • Werving & selectie - Trends omtrent werving & selectie.
  • Afstemming tussen de organisatiedoelen en het bepalen van geschikte werknemers.
  • Methodieken en instrumenten m.b.t. werving & selectie.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Digitap
  • Studiewijzer

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges42,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00