Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Professionele vaardigheden basis38138/3161/2324/1/43
Studiegids

Professionele vaardigheden basis

38138/3161/2324/1/43
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in het human resources management, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Praet Ellen
Andere co-titularis(sen): De Ceuster Els, Doms Mike, Gysbrechts Els, Tirions Michel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het OLOD 'Professionele vaardigheden basis' behandelt de principes van mondelinge communicatie, professionele gespreksvoering. Het OLOD 'Professionele vaardigheden' basis bereidt voor op de rol van professioneel gespreksleider in een HRM context.

OLR-Leerdoelen (lijst)

05: Handelt conform de wettelijke, deontologische en ethische kaders en verleent advies rond arbeidsrecht, sociale zekerheidsrecht, loonadministratie en het sociaal overleg.
De student omschrijft het belang van ethiek en deontologie m.b.t. het eigen handelen.
06: Handelt sociaal vaardig, communiceert constructief en helder, dit zowel mondeling als schriftelijk in het Nederlands en in minstens één andere taal.
De student kadert de basisprincipes van professionele gespreksvoering in opdrachten.
De student koppelt de basisprincipes van professionele gespreksvoering (communicatie filters, non verbale communicatie, actief luisteren, assertieve houding, effectieve communicatie, telefoneren, mentale kaart, anders principes, ..) aan het eigen functioneren in opdrachten.
De student hanteert bewust de eigen non-verbale communicatie in een simulatiegesprek.
De student past de principes van de LSD methode (luisteren, samenvatten en doorvragen) toe in een simulatiegesprek.
De student past theroretische principes van professionele gespreksvoering ( fasering en gesprekstechnieken) toe in gesimuleerde gesprekken.
08: Professionaliseert zichzelf naar aanleiding van reflectie, feedback en nieuwe beroepsontwikkelingen.
De student maakt een SWOT analyse van zijn/haar eigen communicatiegedrag.
De student reflecteert over eigen werkpunten bij simulaties.
De student zet feedback om in aandachtspunten voor het eigen communicatiegedrag.

Leerinhoud

  • De basisprincipes van professionele gespreksvoering (communicatiefilters, non-verbale communicatie, actief luisteren, assertieve houding, effectieve communicatie, telefoneren, mentale kaart, andere principes,.. ).
  • Gespreksvoering: de LSD-methode (luisteren, samenvatten en doorvragen).
  • Gespreksvoering: non-verbale communicatie in een simulatiegesprek.
  • Reflectie en feedback m.b.t. eigen communicatiegedrag.
  • SWOT-analyse van eigen communicatiegedrag.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Digitap
  • Studiewijzer

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio50,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00