Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Polak Robin
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Marynissen Tinne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD ‘SCW in een superdiverse stad’ behandelt de gelijkenissen en verschillen tussen mensen en behandelt diversiteitskaders binnen het sociaal-cultureel werk.
Het OLOD ‘SCW in een superdiverse stad’ bereidt studenten voor op divers-sensitief handelen in het sociaal-culturele werkveld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je maakt ontmoetingen mogelijk en verbindt mensen in en met de samenleving.
Je beschrijft wat een referentiekader is. |
Je herkent referentiekaders. |
Je beschrijft de invloed van referentiekaders op communicatie. |
Je definieert kruispuntdenken. |
Je beschrijft kruispuntdenken in een grootstedelijke context. |
Je beschrijft verschillende diversiteitskaders binnen het sociaal-cultureel werk. |
Je hanteert doelgericht referentiekaders van de doelgroep in een casus. |
Je beschrijft je eigen identiteit vanuit het kruispuntdenken. |
Je beschrijft de identiteit van de doelgroep vanuit het kruispuntdenken. |
Je reflecteert over kruispuntdenken als sociaal-cultureel werker op basis van praktijkvoorbeelden. |
Je motiveert hoe een sociaal-cultureel werker professioneel handelt op basis van praktijkvoorbeelden door rekening te houden met diversiteitskaders. |
Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang te leren.
Je beschrijft je leefwereld aan de hand van diversiteitskaders. |
Leerinhoud
In dit OLOD komen onder andere volgende thema’s aan bod:
Een inleiding tot de verschillende diversiteitskaders, vertrekkend vanuit de universele rechten van de mens:
- Verschillen én gelijkenissen tussen mensen.
- Kruispuntpraktijken
- Interculturele communicatie: bias, vooroordelen, …
- Kaders: 14 assen, superdiversiteit, bloemconfiguratie, …
Verkennen van de stad om theorie te herkennen en ervaren in de praktijk.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Lesmateriaal op digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |