Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat sociaal-cultureel werk, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Janssen Katrien
Andere co-titularis(sen): Clauw Jo, Geerts Simon, Kok Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren
Korte omschrijving
Dit OLOD behandelt de eigen begeleidershouding passend bij situatie en doelgroep. Je krijgt werkvormen en methoden aangereikt en doet hier ervaring in op. Je leert jezelf als begeleider van groepen kennen.
Dit OLOD bereidt studenten voor op het begeleiden van groepen. Het is een voorbereiding op het OLOD “Leergroep Werken met groepen”.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je begeleidt groepen en individuen in en naar verandering.
Je bespreekt de meerwaarde van methodisch handelen ifv het begeleiden van groepen. |
Je handelt gericht vanuit groepsdynamica. |
Je benoemt in een casus de sterktes en uitdagingen van de doelgroep. |
Je stemt je begeleidersstijl in een casus af op de noden van de doelgroep. |
Je beïnvloedt groepsprocessen in een gesuperviseerde context. |
Je stimuleert samenwerking in een groep. |
Je benoemt de meerwaarde van je begeleidershouding in een bepaalde situatie. |
Je past methodes van conflicthantering toe in een casus. |
Je benoemt methoden in het sociaal-cultureel werk. |
Je handelt methodisch met groepen. |
Je herkent situationele factoren in een casus. |
Je benoemt welke begeleidersschapsstijl past bij situationele factoren in een casus. |
Je herkent een conflict in een groep. |
Je reageert professioneel op deelnemers die stress ervaren. |
Je creëert een veilige leeromgeving. |
Je reflecteert op het eigen functioneren als begeleider in en van een groep. |
Je motiveert je keuze voor bepaalde methodes om tot verandering te komen in een casus. |
Je organiseert doelgerichte activiteiten die afgestemd zijn op een concrete nood, vraag of ambitie.
Je past verschillende werkvormen toe bij het begeleiden van een activiteit. |
Je hanteert een registratiesysteem bij het opstellen van werkvormen. |
Je zoekt werkvormen op via verschillende media. |
Je kiest werkvormen in functie van de te bereiken doelstellingen. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht en op maat, met aandacht voor de diversiteit in het werkveld.
Je beïnvloedt communicatie in een groep. |
Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je verantwoordt de keuze voor bepaalde werkvormen. |
Je handelt oplossingsgericht ten aanzien van problemen die zich stellen.
Je beschrijft diverse werkvormen bij het begeleiden van de doelgroep. |
Je benoemt diverse werkvormen in functie van het begeleiden van de doelgroep. |
Leerinhoud
In dit OLOD komen onder andere volgende thema’s aan bod:
- Procesbegeleiding en procesgevoeligheid
- Product, proces, procedure
- Methoden om te werken met groepen
- (Bege)leiderschap,
- Situationeel begeleiden
- Conflicthantering
- Omgaan met verbale agressie
- Waarderend communiceren met groepen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer
- Tijdens de lessenreeks worden PPTs en hand-outs ter beschikking gesteld op Digitap. De student maakt zelf ook notities tijdens de lessen.
- Ten zeerste aanbevolen: Remmerswaal, J.L.M., & Tils, J. (2018). Handboek groepsdynamica. Boom Lemma.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 10,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 25,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 25,00 | |