Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Communicatie-essentials38161/3097/2324/1/12
Studiegids

Communicatie-essentials

38161/3097/2324/1/12
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van Looveren Ilse
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Corporate Communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Corporate Communication) EN (simultaan te volgen met Marketing & basis economie OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Marketing & basis economie) EN (simultaan te volgen met Medialandschap OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Medialandschap) EN (simultaan te volgen met Research skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Research skills) EN (simultaan te volgen met Taallab: Nederlands OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Nederlands) EN (simultaan te volgen met Personal & professional skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Personal & professional skills) EN (simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: design & lay-out) .

Korte omschrijving

Als starter in de communicatie is het van belang om inzicht te krijgen in de bouwstenen van communicatie, het verloop van het communicatieproces en inzichten uit de communicatiewetenschap. Daarnaast krijg je inzicht in het vakgebied: In welke sectoren en beroepen kan je terecht? En wat zijn de taken van een communicatieprofessional? 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je schetst de evolutie in massamedia.
Je beschrijft de belangrijkste (massa)communicatietheorieën en situeert deze in een chronologische evolutie.
Je verklaart de begrippen uit de communicatieleer in een actuele interculturele context.
Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je legt uit hoe het communicatiewerkveld is opgebouwd.
Je identificeert de verschillende actoren die actief zijn in het communicatiewerkveld.
Je identificeert de verschillende beroepen in het communicatiewerkveld.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je verklaart begrippen uit het specifieke vakjargon uit de communicatieleer.
Je past de aangereikte communicatiemodellen toe op communicatieve situaties.
Je legt uit wat geïntegreerde communicatie is.

Leerinhoud

Communicatie Essentials vormt een inleiding in de communicatiewetenschap en in het communicatiewerkveld.

- de bouwstenen van communicatie 

- een aantal belangrijke communicatiemodellen en theorieën uit de communicatiewetenschap

- geïntegreerd communicatieplan  

- het communicatiewerkveld (sectoren, beroepenveld, beroepsorganisaties) 

Studiematerialen (lijst)

DigitapVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00schriftelijk examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00opdracht tijdens productieweek - zie studiewijzer
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00zie studiewijzer Productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex  voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 deelexamens:

75% kennistoets
25% vaardigheidstoets

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode). Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.