Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Medialandschap27024/3097/2324/1/42
Studiegids

Medialandschap

27024/3097/2324/1/42
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van de Venne Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Communicatie-essentials OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Communicatie-essentials) EN (simultaan te volgen met Marketing & basis economie OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Marketing & basis economie) EN (simultaan te volgen met Corporate Communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Corporate Communication) EN (simultaan te volgen met Research skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Research skills) EN (simultaan te volgen met Taallab: Nederlands OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Nederlands) EN (simultaan te volgen met Personal & professional skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Personal & professional skills) EN (simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: design & lay-out) EN (simultaan te volgen met Creative lab: foto & video OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: foto & video) EN (simultaan te volgen met Actua & trends 1 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Actua & trends 1).

Korte omschrijving

Welke verschillende media bestaan er in Vlaanderen? Wie is de mediaconsument? Je krijgt een feitelijk overzicht van de kranten, de magazines, de radio’s, de televisiestations in Vlaanderen en hun digitale afgeleiden. Je kent de verschillende mediagroepen met hun media. Je kent hun geschiedenis, maar je bent ook op de hoogte van de nieuwste trends binnen de Vlaamse media. Je krijgt een overzicht van het begrippenkader.

Je weet wat het CIM is? Wat en hoe wordt er gemeten? Je kent de vakterminologie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je beschrijft de verschillende mediagroepen in Vlaanderen/de wereld met hun media.
Je kadert de trends binnen het medialandschap met de nodige feiten en achtergrond.
Je gebruikt het actuele begrippenkader van zowel de klassieke als de digitale mediawereld.
Je beschrijft de voor- en nadelen van verschillende mediatypes.
Je gebruikt CIM-cijfers over het bereik van mediatypes.
Je hanteert typische mediastatistieken (CIM-, MDB-cijfers).
Je interpreteert de begrippen bereik, dekking en kosten m.b.t. reclame en promotieacties correct.
Je legt uit hoe de verschillende sociale media van elkaar verschillen.

Leerinhoud

Mediagebruik in Vlaanderen

Overzicht van het medialandschap in Vlaanderen

Historische schets

Hedendaagse situatie

Kennis van de vakterminologie.

Kennismaking met de werking van het CIM en het interpreteren van cijfermateriaal.

Productieweken: zie studiewijzer

Studiematerialen (lijst)

Powerpoint, documentaires, teksten, links (Digitap)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00In productieweken (zie studiewijzer)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Zie studiewijzer productieweek

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 deelexamens:

80% kennistoets
20% vaardigheidstoets

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode). Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.