Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Marketing & basis economie38167/3097/2324/1/22
Studiegids

Marketing & basis economie

38167/3097/2324/1/22
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Broeck Peter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Communicatie-essentials OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Communicatie-essentials) EN (simultaan te volgen met Corporate Communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Corporate Communication) EN (simultaan te volgen met Medialandschap OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Medialandschap) EN (simultaan te volgen met Research skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Research skills) EN (simultaan te volgen met Taallab: Nederlands OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Nederlands) EN (simultaan te volgen met Personal & professional skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Personal & professional skills) EN (simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: design & lay-out).

Korte omschrijving

Economische principes en macro economie
Marketingtopics
Inleiding op bedrijfseconomie

Begincompetenties (tekst)

basiskennis rekenen (getallen, basis algebra, eerstegraadsvergelijkingen)

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je hanteert correct de begrippen en wetten van de macro- economie.
Je past economische principes toe om actuele gebeurtenissen te begrijpen en verklaren.
Je beschrijft de marketingmix en past deze toe op merken en/of organisaties.
Je past verschillende theoretische marketingmodellen beargumenteerd toe.
Je schetst de structuur van het marketingplanningsproces.
Je verklaart de basisbegrippen en theoretische modellen van het marketingplanningsproces en past deze toe.
Je past een interne analyse toe op een merk en/of organisatie.
Je past een concurrentie-analyse toe op een merk en/of organisatie.
Je past een omgevingsanalyse toe op een merk en/of organisatie.
Je maakt een SWOT-analyse van een merk en/of organisatie.
Je maakt een eenvoudig businesscanvas.
Je herkent en duidt de diverse aspecten van een merkenbeleid van een organisatie.

Leerinhoud

Economische principes en macro economie
• Consumentengedrag :
• Producentengedrag :
• De prijsvorming : wet van vraag en aanbod, de verschillende marktvormen.
• Het BBP
• De arbeidsmarkt
• Geld, monetair beleid en inflatie
• Internationale handel en de wisselmarkten
• Conjunctuur, economische groei en milieubeleid
• de rol van de overheid in de economie
Marketing
• De marketingmix
• Theoretische marketingmodellen
• Het marketingplanningsproces
• Interne analyse van een merk en/of organisatie.
• Concurrentieanalyse van een merk en/of organisatie
• Omgevingsanalyse van een merk en/of organisatie.
• SWOT-analyse van een merk en/of organisatie.
• Het businesscanvas.
Inleiding op bedrijfseconomie
• Bedrijfsvormen
• Bedrijfsorganisatie
• Bedrijfsprocessen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken80,00digitaal examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00opdracht tijdens productieweek - zie studiewijzer
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00digitaal examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00zie studiewijzer Productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 deelexamens:

80% kennistoets
20% vaardigheidstoets

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode). Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.