Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Personal & professional skills38169/3097/2324/1/90
Studiegids

Personal & professional skills

38169/3097/2324/1/90
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Greef Rit
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Communicatie-essentials OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Communicatie-essentials) EN (simultaan te volgen met Marketing & basis economie OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Marketing & basis economie) EN (simultaan te volgen met Corporate Communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Corporate Communication) EN (simultaan te volgen met Medialandschap OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Medialandschap) EN (simultaan te volgen met Taallab: Nederlands OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Nederlands) EN (simultaan te volgen met Research skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Research skills) EN (simultaan te volgen met Creative lab: design & lay-out OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: design & lay-out) EN (simultaan te volgen met Creative lab: foto & video OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: foto & video) EN (simultaan te volgen met Creative lab: visual storytelling OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: visual storytelling) EN (simultaan te volgen met Actua & trends 1 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Actua & trends 1) EN (simultaan te volgen met Actua & trends 2 OF simultaan te volgen met Actua & trends 2) EN (simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: professioneel communiceren) EN (simultaan te volgen met Taallab: Frans 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Frans 2) EN (simultaan te volgen met Communicatiestrategie OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Communicatiestrategie) EN (simultaan te volgen met Digital media skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Digital media skills) EN (simultaan te volgen met Brand communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Brand communication) EN (simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Engels 2) .

Korte omschrijving

Flexibiliteit, zelfontwikkeling en levenslang leren worden steeds belangrijker in onze dynamische, snel veranderende professionele wereld. Het werkveld verwacht dat je een echte teamplayer bent en dat je de regels van goed teamwerk begrijpt en kan toepassen. We leren je vaardigheden en soft skills aan om de architect te worden van je studieloopbaan, je persoonlijke ontwikkeling en je rol in een team. Je gaat aan de slag om uit te groeien tot een zelfsturende student die kritisch tegenover zichzelf en zijn leerproces staat!

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je functioneert als efficiƫnt lid van een (multidisciplinair) team en bent daarbij kritisch voor het eigen en andermans werk. Je geeft je mening en standpunt met respect voor anderen. Je heb zicht op je eigen rol binnen de organisatie en past je aan wanneer dat wenselijk is.
Je houdt je aan de collectieve werkafspraken en deadlines.
Je stelt een planning op in functie van taken, deadlines en te behalen resultaten aan de hand van een vooropgesteld sjabloon.
Je beschrijft de werking van een team objectief en benoemt je aandeel.
Je herkent dynamieken in en tussen individuen, groepen en organisatie.
Je formuleert constructieve feedback op de samenwerking met betrekking op de positieve inbreng en groeikansen van andere teamleden.
Je schat met regelmaat je eigen kennen en kunnen realistisch in en analyseert persoonlijke leerbehoeften. Je gaat op zoek naar (leer)kansen om de eigen competenties te verbreden en te verrijken.
Je beschrijft persoonlijke sterktes en groeikansen en formuleert groeipunten SMART.
Je zet gekregen feedback/verworven inzichten om in actiepunten om het persoonlijk functioneren te versterken.
Je kan gegeven reflectiemodellen toepassen als tool voor het persoonlijk en academisch groeiproces.
Je reflecteert over het eigen leerproces, competenties en talenten in samenwerking met een team.

Leerinhoud

Je schat met regelmaat je eigen kennen en kunnen realistisch in en analyseert persoonlijke leerbehoeften. Je gaat op zoek naar (leer)kansen om de eigen competenties te verbreden en te verrijken.
Je functioneert als efficiënt lid van een (multidisciplinair) team en bent daarbij kritisch voor het eigen en andermans werk. Je geeft je mening en standpunt met respect voor anderen. Je hebt zicht op je eigen rol binnen de organisatie en past je aan wanneer nodig.

In deze cursus komen de volgende topics aan bod:

  • Lemo test
  • Kerntalentkaarten
  • Kysstest
  • MBTI
  • Big five
  • Roos van Leary
  • Reflectiecyclus van Korthagen
  • ...

Voor organisatie lessen en productieweken - zie studiewijzer Personal en professional skills.

Studiematerialen (lijst)

Cursus via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio45,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)55,00reflectieopdracht tijdens productieweek 1, 2, 3 en 4 - zie studiewijzer
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio45,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks55,00zie studiewijzer Personal en professional skills

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 deelexamens:

45% portfolio
55% reflectieopdracht

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode). Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.