Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand communication38170/3097/2324/1/27
Studiegids

Brand communication

38170/3097/2324/1/27
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gemoets Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Research skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Research skills) EN (simultaan te volgen met Actua & trends 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Actua & trends 2) EN (simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: professioneel communiceren) EN (simultaan te volgen met Communicatiestrategie OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Communicatiestrategie) EN (simultaan te volgen met Digital media skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Digital media skills) EN (simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Engels 2) EN (simultaan te volgen met Personal & professional skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Personal & professional skills).

Korte omschrijving

zie Studiewijzer op Digitap

Begincompetenties (tekst)

geen

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je volgt de recente ontwikkelingen binnen de reclamewereld op.
Je zoekt via een gepaste zoekstrategie en in relevante informatiebronnen naar informatie m.b.t. een communicatietopic of (zelf)geformuleerd communicatie probleem. Je schat de waarde van de gevonden informatie in, analyseert kritisch en geeft de kern op zinvolle wijze weer met het oog op communicatieadvies.
Je analyseert en evalueert het gebruik van marketing- en communicatie-instrumenten uit een campagne op basis van relevante informatie.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je gebruikt de theoretische basisbegrippen en -terminologie specifiek voor de sector van merkcommunicatie.
Je verklaart het belang van een sterke merknaam.
Je licht de aangeleerde merkstrategieën toe.
Je verklaart het belang van een sterke merkidentiteit.
Je verklaart het belang van merkpositionering.
Je licht de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix toe.
Je identificeert de onderscheidende eigenschappen en voor- en nadelen van de verschillende marketingcommunicatie-instrumenten.
Je beschrijft communicatiemogelijkheden voor een merk op basis van de customer journey.

Leerinhoud

Je raakt vertrouwd met wat een merk en merkidentiteit is. Je raakt vertrouwd met de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix zoals reclame, merk activatie, direct marketing en sponsoring. Je raakt vertrouwd met hoe deze instrumenten kunnen ingezet worden in de customer journey. Aan de hand van cases en voorbeelden wordt de theorie uitgelegd.

Studiematerialen (lijst)

Brand design (Capita selecta uit e-book)Verplicht
  • Auteur: Ruud Boer
MarketingcommunicatieVerplicht
  • Auteur: DE PELSMAEKER EN GEUENS

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen48,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00opdracht tijdens productieweek - zie studiewijzer
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00zie studiewijzer productieweek

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 deelexamens:

75% kennistoets
25% vaardigheidstoets

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode). Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.