Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Digital media skills38171/3097/2324/1/61
Studiegids

Digital media skills

38171/3097/2324/1/61
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Minnebo Johan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Research skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Research skills) EN (simultaan te volgen met Actua & trends 2 OF simultaan te volgen met Actua & trends 2) EN (simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: professioneel communiceren) EN (simultaan te volgen met Communicatiestrategie OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Communicatiestrategie) EN (simultaan te volgen met Brand communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Brand communication) EN (simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Engels 2) EN (simultaan te volgen met Taallab: Frans 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Frans 2) EN (simultaan te volgen met Personal & professional skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Personal & professional skills) EN (simultaan te volgen met Creative lab: visual storytelling OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: visual storytelling).

Korte omschrijving

Digital is vandaag niet meer weg te denken uit je communicatieplan. In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij de maatschappelijke invloed van sociale media, big data, zoekmachines, CRM, de diensteneconomie, artificiële intelligentie, ruimtelijke computers, enz. Daarnaast leer je sociale media en andere vormen van online marketing aanwenden voor professionele doeleinden. Je neemt je eigen sociale mediagebruik en netwerk onder de loep, je schrijft aanbevelingen voor bedrijven, en stelt sociale mediaplannen op voor bedrijven die je uitwerkt in concrete posts.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op het media- en communicatielandschap (de diverse werkomgevingen, het mediabedrijf, het nationale en het internationale medialandschap) en volgt trends inzake communicatie op de voet.
Je identificeert de belangrijkste sociale mediahulpmiddelen en hun voordelen.
Je herkent de maatschappelijke evoluties op vlak van digitalisering, en beschrijft de gevolgen ervan.
Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je karakteriseert de verschillende sociale media.
Je beschrijft de elementen van een digitaal campagneplan.
Je stelt een contentkalender op, op basis van een gegeven digitale strategie.
Je creëert social media posts rekening houdend met bedrijfsidentiteit en communicatiedoelstellingen van de klant.
Je herinnert je de voornaamste conventies en formats voor de belangrijkste digitale media.
Je identificeert de belangrijkste principes en voordelen van SEO, SEA & Analytics.

Leerinhoud

1. Sociale mediahulpmiddelen en hun voordelen.
2. Maatschappelijke evoluties op vlak van digitalisering, en de gevolgen ervan.
3. De verschillende sociale media.
4. De elementen van een digitaal campagneplan.
5. Contentkalenders, in functie van een gegeven digitale strategie.
6. Social media posts bedenken en uitvoeren, rekening houdend met bedrijfsidentiteit en communicatiedoelstellingen van de klant.
7. Conventies en formats voor de belangrijkste digitale media.
8. SEO, SEA & Analytics.

Studiematerialen (lijst)

Online MarketingVerplicht
  • Auteur: Patrick Petersen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00digitaal examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Opdracht in de productieweek - zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00digitaal examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00zie studiewijzer Productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 deelexamens:

75% kennistoets
25% vaardigheidstoets

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode). Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.