Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Communicatiestrategie38172/3097/2324/1/95
Studiegids

Communicatiestrategie

38172/3097/2324/1/95
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hye Dirk
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Research skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Research skills) EN (simultaan te volgen met Actua & trends 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Actua & trends 2) EN (simultaan te volgen met Taallab: professioneel communiceren OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: professioneel communiceren) EN (simultaan te volgen met Digital media skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Digital media skills) EN (simultaan te volgen met Brand communication OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Brand communication) EN (simultaan te volgen met Taallab: Engels 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Engels 2) EN (simultaan te volgen met Taallab: Frans 2 OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Taallab: Frans 2) EN (simultaan te volgen met Personal & professional skills OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Personal & professional skills) EN (simultaan te volgen met Creative lab: visual storytelling OF geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Creative lab: visual storytelling).

Korte omschrijving

Communicatie-instrumenten ontwikkelen is één. Begrijpen waarom we deze inzetten is twee. In deze cursus buigen we ons over de visie en de strategische keuzes die een communicatieprofessional dient te maken om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Diverse communicatiestrategieën passeren dan ook de revue. Strategie past echter in een breder plaatje. Doelstellingen formuleren, doelgroepen segmenteren en je omgevingsfactoren in kaart brengen bepalen mee de strategische keuze. Daarom staat het eerste deel van deze cursus helemaal in het teken van het opstellen en het ontleden van een communicatieplan. Je overloopt stap voor stap de diverse bouwstenen van een communicatieplan zodat je deze strategisch kan inzetten om bedrijfsobjectieven te bereiken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt zelfstandig een geïntegreerd communicatieplan uit voor profit en social profit en voor private en overheidsorganisaties op basis van bekomen onderzoeksresultaten. Dit omvat het benoemen en indelen van doelstellingen, doelgroepen en publieksgroepen, het uitwerken van een strategie en het kiezen en creatief realiseren van gepaste communicatiemiddelen.
Je beschrijft de communicatiestrategie van een bedrijf/organisatie/merk.
Je beschrijft het belang van doelgroepanalyse in functie van strategiebepaling.
Je legt uit wat benchmarking is en ziet de meerwaarde ervan in voor strategiebepaling.
Je bepaalt doelgroepen op basis van data en insights.
Je beschrijft communicatiedoelgroepen en SMART communicatiedoelstellingen.
Je maakt een gefundeerde keuze uit verschillende communicatiemedia/touchpoints en zet deze in op strategisch niveau.
Je beschrijft de verschillende elementen in een communicatieplan.
Je ontwikkelt doelgroepgerichte communicatieproducten.
Je volgt communicatieprojecten accuraat en met de nodige zorg administratief en budgettair op.
Je beschrijft de verschillende stappen in een budgetplanning.

Leerinhoud

Deel 1: Inleiding

Deel 2: Communicatieplan (probleemstelling, doelstelling, doelgroep, boodschap, media, enz.)

Deel 3: Storytelling + Trendwatching

Deel 4: Analyse van diverse strategieën (positionering, ambassadeurstrategie, participatiestrategie, fanstrategie, familiestrategie, arbeidsmarktstrategie, contentstrategie, enz.)

Studiematerialen (lijst)

ActualiteitVerplicht
Powerpoint-presentatiesVerplicht
TekstenVerplicht
CommunicatiestrategieVerplicht
  • Auteur: Wil Michels
MarketingcommunicatieAanbevolen
  • Auteur: Patrick De Pelsmacker

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Kennis, inzicht en toepassing van de geziene leerstof wordt getoetst in een schriftelijk examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)25,00Opdracht tijdens de productieweek (zie Studiewijzer)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken75,00Kennis, inzicht en toepassing van de geziene leerstof wordt getoetst in een schriftelijk examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00zie studiewijzer Productieweek voor meer info

Toetsing (tekst)

Voor het onderdeel permanente evaluatie geldt: als je afwezig bent voor een (deel)examen buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze examenactiviteit inhalen op voorwaarde dat:
- Je jouw afwezigheid meldt via de module "Mijn afwezigheden" in Ibamaflex voor aanvang van het (deel)examen.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalexamen tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na het gemiste (deel)examen, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden.
Je kan slechts één (deel)examen per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalexamen ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen.
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalexamen en krijg je bijgevolg 0 op dit (deel)examen.

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 deelexamens:

75% kennistoets
25% vaardigheidstoets

Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, dan wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student ten minste 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode (en kan de student het deelexamen/de deelexamens voor dit deelexamen niet hernemen in de tweede examenperiode). Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode in totaal minder dan 10 op 20 behaalde, herneemt hij in de tweede examenperiode.