Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Expert Class Realtime Motion Graphics38180/3103/2324/1/34
Studiegids

Expert Class Realtime Motion Graphics

38180/3103/2324/1/34
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: MDL
    Afstudeerrichting:
    • crossmedia-ontwerp
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket Motion Expert Class
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Nijssen Wes
Andere co-titularis(sen): Delafortry Lina, Leonard Elias
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij deze exp class zetten we een stap verder in de wereld van 3D productie waarbij we ons zowel technisch als creatief verdiepen in verder gevorderd gebruik van Unreal voor projecten met promotionele en/of communicatieve doeleinden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je past de kennis van de Engelse taal toe in een leercontext, zowel mondeling als schriftelijk. 
Explore
Je raadpleegt verschillende bronnen op vormgeeflijk en technisch vlak over Realtime 3D visualisatie. 
Materialize
Je beheerst de manipulatie van licht en schaduw in realtime 3D teneinde een specifieke sfeer te bekomen. 
Je genereert een creatief ontwerp voor een visualisatie van een wereld naar een bepaald concept en stijl. 
Je past verschillende modelling technieken toe voor een ontwerp in realtime 3D. 
Je past verschillende shading technieken (spline modeling, box modeling) toe voor een ontwerp in Realtime 3D. 
Je beheerst camerawerk in Realtime 3D teneinde een bepaalde storytelling in video uit te renderen. 
Je kan een interactieve belevingswereld bedenken en technisch uitwerken in realtime 3D. 

Leerinhoud

Bij het vak Expert Class Realtime 3D Motion Graphics behandelen de we volgende onderwerpen aan de hand van hoorcolleges en oefeningen:

  • Technieken voor modelling, belichting, shading, animaties, cameragebruik en belichting in Realtime 3D
  • Technieken voor 3D assets te creëren om in een realtime 3D wereld te plaatsen.
  • Realtime 3D Motion graphics toepassen om concepten te creëren ten einde de promotie van een bepaald merk of product te ondersteunen (Product visualisatie, Visual storytelling, Virtual Production,
  • Animaties, opzetten van een interactieve belevingswereld/VR)
  • Adequaat kunnen toepassen voor communicatieve of commerciële doeleinden.

Voor dit OLOD is voorkennis van Cinema 4D aangewezen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt digitaal beschikbaar gemaakt via Digitap door de titularis.

Hou bij dit olod rekening met extra kosten voor:

  • toegang tot LinkedIn Learning (+/- 25 euro, elk academiejaar te hernieuwen)
  • Adobe Creatieve software (+/- 75 euro, elk academiejaar te hernieuwen)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Indienmomenten kunnen in de examenperiode ingepland worden – raadpleeg de studiewijzer voor exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Inzendingen voor evaluatie bestaan steeds uit eigen werk en worden ingediend binnen de voorziene deadlines. Indien gedachtegoed, beelden of teksten, ideeën, ontwerpen of delen van ontwerpen van anderen worden gebruikt, dienen de auteur, ontwerper en/of locatie van het werk duidelijk vermeld te worden om plagiaat – en dus examenfraude – te vermijden.

De effectieve examenvorm wordt gecommuniceerd via de studiewijzer in Digitap. De effectieve examentijd wordt gecommuniceerd via Webuntis.

Inhalen van een evaluatieactiviteit (opdracht-, presentatiemoment of activiteit met verplichte aanwezigheid) tijdens de lesweken is mogelijk op voorwaarde dat:

  • je je afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de evaluatieactiviteit.
  • je binnen 2 kalenderdagen* na de evaluatieactiviteit jouw afwezigheid wettigt. Dit doe je door een medisch attest (bij ziekte) of ander bewijsmateriaal (in geval van overmacht) up te loaden via iBamaflex in de module 'Mijn afwezigheden'. Zorg ervoor dat je het origineel geldig medisch attest ook bewaart zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
  • je binnen 4 kalenderdagen* na de gemiste evaluatieactiviteit concrete afspraken maakt (live of via mail) met de titularis omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze evaluatieactiviteit kan ** ingehaald worden.

* Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest- of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
** Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen.

Tijdens de examenreeks
is een andere procedure van toepassing. Deze vind je terug in het onderwijs- en examenreglement op student.ap.be.