Academiejaar
2023-24
Komt voor in:
- Graduaat programmeren, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): De Brabandere Ann, Van Camp Vincent
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 234,00 uren
Korte omschrijving
Het olod OO programmeren behandelt de basisbegrippen van objectgeoriënteerd programmeren: encapsulatie, abstractie, overerving en polymorfisme. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de programmeertaal C#. Om objectgeoriënteerd te kunnen programmeren moet men beschikken over de nodige technieken en verschillende tools kennen en kunnen toepassen.
Het olod OO programmeren bereidt voor op het schrijven van eigen API's m.b.v. ASP.NET
OLR-Leerdoelen (lijst)
02: De gegradueerde maakt een onderbouwd voorstel van het ontwerp, de webframeworks en stemt hiervoor af met collega, belanghebbenden, teamleden, rekening houdende met de technische en functionele vereisten.
De student zet de juiste programmeerstructuur op o.b.v. het ontwerp. |
03: De gegradueerde programmeert webapplicaties en databankstructuren en werkt hierbij planmatig gebruikmakend van de Agile methodiek.
De student ontwikkelt klassen en hanteert daarbij de juiste beperkingen en declaraties van attributen. |
De student past exceptions toe waar nodig. |
De student past Behavior-driven development toe aan de hand van een uitgewerkt voorbeeld. |
04: De gegradueerde neemt verantwoordelijkheid voor de eigen digitale werkomgeving en draagt bij tot de gedeelde digitale infrastructuur nodig voor het ontwikkelen, testen en in productie brengen van projecten.
De student gebruikt GIT bij de ontwikkeling van het project. |
De student werkt met GIT. |
De student gebruikt de samenwerkingsprincipes van versiebeheer |
De student gebruikt de basisprincipes van versiebeheer |
05: De gegradueerde programmeert volgens de standaarden en afspraken binnen de organisatie.
De student respecteert bij implementaties de afgesproken regels voor naamgeving en codering (naming conventions, coding rules). |
De student ontwikkelt en maakt efficiënt gebruik van verzamelingen (lijsten, collecties etc.). |
De student gebruikt de geschikte testtools. |
De student ontwikkelt op objectgeoriënteerde wijze door implementatie van de principes ervan (inkapseling, overerving, abstractie en polymorfisme). |
07: De gegradueerde gaat volgens testscenario’s de werking en functionaliteit van de gerealiseerde code na en verbetert deze op basis van gerapporteerde bugs en issues.
De student test zijn applicatie volgens scenario's. |
De student evalueert de goede werking van de (deel)applicatie door geschikte testen uit te voeren. |
De student interpreteert en verklaart foutmeldingen |
De student past de best practices van secure coding toe in een bestaande applicatie |
Leerinhoud
Geavanceerde kennis over programmeren in C#:
- Werken met klassen en objecten
- Lezen van UML-klassendiagrammen
- Principes van objectgeoriënteerd programmeren (overerving, polymorfisme, encapsulatie, abstractie)
- Collecties (generische lijsten etc.)
- Exceptions en Exception Handling
- Enumeration en interface
Basiskennis over testing en debugging:
- Inleiding tot testen en debuggen
- Unit testing (mocking)
- Geautomatiseerde UI testing (selenium)
- Test-driven development
- Behavior-driven development
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.
Laptop:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op de deelevaluatie PROJECTOPDRACHT gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
AFWEZIG OP (DEEL)EVALUATIE
Als je afwezig bent voor een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen, kan je deze evaluatieactiviteit inhalen op voorwaarde dat dit organisatorisch mogelijk is én :
- Je jouw afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de (deel)evaluatie.
- Je dient je aanvraag voor een inhaalmoment tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest-of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
- Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze (deel)evaluatie kan ingehaald worden. Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalmoment ook afwezig, dan kan je de (deel)evaluatie niet meer inhalen. Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.
Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalmoment en krijg je bijgevolg 0 op deze (deel)evaluatie.