Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Stage Health Care Management /3-438294/3107/2324/1/02
Studiegids

Stage Health Care Management /3-4

38294/3107/2324/1/02
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Boey Ann, d'Hollander Latoya, Michels Nele, Pellens Ann
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2 of Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester) of 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 624,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN pas te volgen in jaar van afstuderen EN simultaan te volgen met Bachelorproef Health Care Management /3-4.

Korte omschrijving

De stage van het 3de jaar vormt de afsluiter van de opleiding bachelor Organisatie & Management, afstudeerrichting Health Care Management. In de loop van het academiejaar zorgt het stageteam er met groepsintervisies, stagelessen en persoonlijke coaching voor dat je als een professionele management assistant op stage kan vertrekken.

Je legt zelf een geschikte stageplaats vast die voldoet aan de criteria vastgelegd in de stagegids. Je kan stage lopen in binnen- en buitenland. Indien je een stage wil lopen in een ander land van de Europese unie, dien je hiervoor goedkeuring te krijgen van de stagecoördinator.

De stages van het tweede en derde jaar mogen niet op dezelfde plaats gelopen.

Voor flex-studenten wordt een aparte regeling uitgewerkt.

Volgende leerlijnen uit de opleiding worden uitgediept tijdens de stage: communicatieve vaardigheden, organisatievaardigheden en medical management support. Je neemt een beroepsgerichte werkhouding aan, je past je aan het arbeidsritme op het werkterrein aan, werkt in een team en neemt deel aan het geheel van de activiteiten uit het beroepsleven.

Je schrijft een verslag over je stage-activiteiten en jouw professionele ontwikkeling.

Begincompetenties (tekst)

Competenties verworven tijdens het eerste en tweede jaar en tijdens de stage van 7 weken in module 4 van het tweede jaar.

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student verzamelt en archiveert zelfstandig informatie, doet opzoekingen.
1.2 Je houdt dossiers up-to-date, je hanteert klasseer- en archiveringssystemen en ICT-technologie (document managementsystemen).
De student verwerkt en beheert elektronische data.
2.1 Je evalueert jouw eigen handelen en denken, dat van anderen en jouw omgeving.
De student reflecteert over eigen kunnen en handelen.
De student past zichzelf aan in de organisatiestructuur en evalueert daarbij zichzelf.
2.2 Je denkt onafhankelijk, ontwikkelt een eigen visie en kan deze gefundeerd onderbouwen.
De student kadert de taken en projecten die hij uitvoert binnen een bedrijfscontext.
2.4 Je hebt een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student stelt relevante vragen, is leergierig en zoekt gerichte informatie op.
3.1 Je verwerft inzicht in de werkorganisatie.
De student kan zijn/haar taken kaderen in de bedrijfsomgeving en toont voeling met de bedrijfscultuur.
3.2 Je werkt plan- en projectmatig.
De student werkt zorgvuldig binnen de gestelde tijd.
De student organiseert alle stage-activiteiten binnen welbepaalde deadlines.
3.3 Je voert coördinerende taken uit binnen de organisatie.
De student coördineert efficiënt zijn taken binnen het secretariaat.
3.4 Je neemt jouw verantwoordelijkheid op voor de goede gang van zaken binnen de organisatie.
De student organiseert op efficiënte wijze een secretariaat.
3.5 Je blijft beheerst in stresssituaties, reageert efficiënt, bent flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
De student maakt een planning en is vooruitziend om stresssituaties te voorkomen.
4.1 Je neemt doordachte beslissingen, stelt prioriteiten in het belang van het bedrijf.
De student leert de instelling/het bedrijf kennen: de verschillende diensten, de doelstellingen en het beleid van de organisatie, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen.
4.2 Je ziet werk en helpt spontaan wanneer het werk dringend is.
De student heeft een dienstverlenende ingesteldheid en verleent uit eigen initiatief correcte service.
4.3 Je denkt innovatief en creatief en doet suggesties om problemen aan te pakken.
De student zoekt pro-actief naar methoden om efficënt en resultaatgericht te werken, is creatief in het bedenken van oplossingen.
5.0 Je bent stipt, werkt snel en doelmatig, ordelijk en nauwkeurig.
De student voert het werk ordelijk en nauwkeurig uit.
6.1 Je bent je bewust van je eigen verantwoordelijkheden en evalueert je eigen handelen.
De student past zich aan aan het werkritme en reflecteert over zijn taken.
6.2 Je organiseert en implementeert administratieve en organisatorische procedures.
De student plant en beheerst efficiënt het time management.
6.3 Je zorgt voor continuïteit bij afwezigheid van het management.
De student evolueert in het uitvoeren van de taken zodat deze naar het einde van de stage toe zelfstandig kunnen uitgevoerd worden.
De student handelt een dossier correct af en geeft feedback aan de opdrachtgever. 
7.0 Je voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student organiseert zichzelf, het werk en de werkplek en is vooruitdenkend.
8.1 Je toont een actieve houding t.o.v. de beroepsontwikkeling.
De student kijkt over de grenzen van zijn eigen functie.
8.2 Je beseft de noodzaak tot een leven lang leren en bent bereid om bij te scholen.
De student is bereid opleidingen te volgen.
8.4 Je gaat constructief om met feedback, je leert uit fouten en je pakt je werkpunten aan.
De student houdt rekening met feedback en stuurt bij indien nodig.
9.1 Je beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S).
De student communiceert zowel schriftelijk als mondeling op een professionele wijze, in verschillende talen.
De student maakt een verslag over zijn stage-activiteiten en professionele groei.
9.2 Je voert interne en externe communicatie zowel schriftelijk als mondeling met oog voor interculturele nuances.
De student onderhoudt zowel de interne als de externe contacten, bewaart de huisstijl, zorgt voor correcte telefonische contacten en voor communicatie bij de vergaderingen.
De student communiceert correct mondeling en schriftelijk.
9.3 Je schat vragen en wensen van stakeholders correct in en stemt je communicatie af op de doelgroep.
De student spreekt vlot en goed verstaanbaar aangepast aan de doelgroep.
9.4 Je gaat in dialoog, argumenteert onderbouwd, professioneel en empatisch.
De student communiceert en argumenteert interactief, aangepast aan de doelgroep.
9.5 Je bent discreet en communiceert conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student houdt zich aan het beroepsgeheim en volgt de deontologische en ethische gedragscodes van de instelling.
De student past communicatieve vaardigheden toe binnen de bedrijfscontext. 
De student gebruikt zijn talenkennis zowel schriftelijk als mondeling door zelf alle contacten te leggen.
10.1 Je plant, coördineert en organiseert events, vergaderingen, congressen, zakenreizen.
De student plant bestellingen, contacteert leveranciers, biedt logistieke ondersteuning binnen deadlines en budgetten.
10.2 Je maakt afspraken met klanten en externe commerciële contacten.
De student beheert autonoom de agenda's, kent de speciefieke agenda-toepassingen, is vooruitziend en anticipeert.
10.3 Je hebt inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en volgt mee de besluitvorming op.
De student heeft inzicht in de logistieke support, plaatst bestellingen , contacteert leveranciers , legt vergaderlocaties vast en notuleert tijdens vergaderingen.
10.4 Je coördineert de administratie en plant de werkverdeling.
De student organiseert zichzelf, het werk en de werplek zelfstandig en efficiënt, anticipeert en denkt vooruit.
10.5 Je evalueert en verbetert bestaande procedures en implementeert nieuwe werkprocessen.
De student werkt doelgericht, analyseert de huidige processen en formuleert nieuwe voorstellen en draagt actief bij aan de kwaliteit.
11.1 Je bouwt een netwerk uit en onderhoudt je contacten op een professionele manier.
De student vindt zelfstandig een stageplaats die voldoet aan de opgelegde criteria.
11.2 Je hanteert de gepaste gespreks- en onderhandelingstechnieken in je professionele omgeving.
De student communiceert patiëntgericht met aandacht voor de psycho-sociale aspecten en controleert steeds of de toehoorder hem/haar begrepen heeft.
12.1 Je bent loyaal en respecteert de beroepsdeontologie en de bedrijfscultuur.
De student verleent steeds correcte en snelle service aan de patiënt en de artsen, met aandacht voor het beroepsgeheim.
12.2 Je stelt je dienstverlenend en klantgericht op.
De student is hulpvaardig, klantgericht en gepast assertief.
12.3 Je draagt bij tot het succes en imago van de organisatie.
De student gedraagt zich professioneel, verleent steeds adequaat en correct service conform de bedrijfscultuur en is zich bewust van zijn/haar uitstraling.
12.4 Je hebt oog voor duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid.
De student houdt het belang van de patiënt en de organisatie voor ogen, is ethisch en heeft respect voor alle culturen en het milieu.
13.1 Je hebt inzicht en kennis van boekhouding, economie, software voor statistische verwerking, sociale zekerheid, personeelsmanagement, marketing- en verkoopstechnieken en CRM-systemen.
De student heeft een goede kennis van de organisatiestructuur.
De student verzamelt en verwerkt informatie correct.
13.3 Je hebt aandacht voor kwaliteitszorg.
De student verwerkt efficiënt en kwalitatief zijn taken binnen de organisatiestructuur.
14.1 Je hebt kennis van het beleid en organisatie van de gezondheidszorg, van interne structuren binnen gezondheidsvoorzieningen en hun wisselwerking met externe structuren.
De student onthaalt patiënten, maakt afspraken en verwijst door naar de juiste diensten.
14.2 Je kan medische registratie, coderingen, nomenclatuurgegevens en boekhoudkundige verrichtingen toepassen.
De student neemt zelf initatief in de ordening en beheer van dossiers, verwerkt de verschillende documenten zelfstandig.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student begrijpt het medische vakjargon, kan medische termen in de juiste context plaatsen en kan de patiënt juist informeren over medisch-technische onderzoeken.
14.4 Je beheerst EHBO-technieken en registreert medische gegevens van de patiënt.
De student registreert medische gegevens op een correcte manier.
14.5 Je hebt kennis van en inzicht in arbeidsreglementering, patiëntenrechten, het beroepsgeheim en de ethische aspecten van de organisatie.
De student kijkt geen vertrouwelijke gegevens of dossiers in en respecteert de rechten van de patiënt. De student kan wel gericht informatie geven over sociale voorzieningen, mutuliateitsdocumenten, arbeidsongevallen en andere documenten van toepassing binnen de gezondheidszorg.

Leerinhoud

De student moet zelfstandig een stageplaats zoeken. De stageplaats moet voldoen aan een aantal criteria die zijn vastgelegd in de stagegids.
Leerinhouden van de 10 voorgaande modules worden verwerkt in een veelzijdig takenpakket. Je moet op het werkterrein evolueren tot een volwaardige arbeidskracht aangepast aan de beroepseisen, het arbeidsritme en het teamwork.
Het doel van de stage is een zo ruim mogelijk inzicht te verwerven in de werking van de administratieve diensten van de organisatie.
De onderstaande takenlijst biedt een richtlijn. Het betreft een minimum takenpakket, dat mag uitgebreid worden in de loop van de stage.

Receptiefuncties
• balie/onthaal
• inkomende, uitgaande telefoonbediening
• inschrijvingen
• afspraken maken
Managementfuncties
• afspraakbeheer
• voorraadbeheer
• praktische voorbereiding vergaderingen, reservatie, brochures, documenten, PowerPoint, hand-outs, notuleren
• praktische en administratieve ondersteuning van meetings, conferenties/seminaries
Administratieve functies
• digitale verwerking documenten
• administratie, dossierbeheer
• postbehandeling, briefwisseling
• rapporteren
• facturatie
• databeheer

Aanwezigheid op alle stagelessen en stageactiviteiten is verplicht.
In het stagereglement vind je de procedure die je moet volgen bij afwezigheid wegens ziekte op je stageplaats.
Zie Digitap voor aanvullende informatie en bindende afspraken over dit opleidingsonderdeel.

Studiematerialen (lijst)

Stagegids Bachelor Organisatie & ManagementVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing8,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werkplekleren en/of stage560,00 uren
Werktijd buiten de contacturen36,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00Evaluatiecriteria van de stage:
communicatie, medical management support, organisatievaardigheden en werkhouding, attitude, stageverslag.
Een malus wordt in rekening gebracht bij het niet respecteren van afspraken en deadlines.
Het evaluatieformulier wordt besproken en ter beschikking gesteld voor aanvang van de stage.
Zie Digitap voor bijkomende instructies omtrent procedures en evaluaties.
Indien de student geen 560 stage-uren heeft doorlopen kan hij/zij niet slagen voor de stage en leidt dit tot een 0 op dit opleidingsonderdeel.