Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Medische vorming VI/238394/3107/2324/1/07
Studiegids

Medische vorming VI/2

38394/3107/2324/1/07
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in organisatie & management, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • Health Care Management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Ceuleers Hannah, Michels Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 04.12.2023 (2de module)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Medische specialismen en subspecialismen: dermatologie, oftalmologie, pediatrie, NKO, nefrologie
Medische terminologie + vakoverschrijdende casuïstiek

Begincompetenties (tekst)

• Beheersen van de basis medische terminologie (leerstof medische vorming 1ste en 2de jaar)
• analytisch denken
• medische termen kunnen ontleden

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.1 Je zoekt klassieke en digitale informatie op, verzamelt en archiveert.
De student ontleedt ongekende medische termen a.d.h.v. gekende woorddelen.
De student schrijft en verklaart de geziene medische termen correct.
De student zoekt zelf niet-gekende termen, die men in dossiers of in literatuur aantreft op in een medisch verklarend woordenboek.
14.3 Je hebt een grondige kennis van anatomie, fysiologie en pathologie en medische therapeutische technieken en basiskennis van toegepaste farmacotherapie.
De student omschrijft de psychosociale problemen van bepaalde doelgroepen.
De student schrijft, verklaart en situeert de termen uit de anatomie, fysiologie en pathologie correct in de context.
De student geeft duidelijke uitleg over medische onderwerpen, zowel schriftelijk als mondeling.
De student stelt een medisch verslag op en begrijpt de gebruikte medische termen, schrijft correct en brengt dit onder in de medische specialiteit waar ze bijhoren.
De student begrijpt een ziektegeschiedenis vanuit de samenhang tussen lichaam en geest.
De student legt voor de belangrijke aandoeningen het ziektebeeld uit met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeken en maakt daarbij gebruik van de specifieke termen die horen bij dit ziektebeeld.
De student bezit de attitude om medische teksten en gegevens uitsluitend op basis van objectieve kennis te benaderen.

Leerinhoud

• NKO: structuur, functie en ziekten van het gehoor en het evenwichtsapparaat, de neus en de keel.
• Het gebit en termen uit de tandheelkunde
• Oftalmologie : structuur, functie en ziekten van het visueel apparaat
• Dermatologie: uitgebreide illustratie van de frequentste huidziekten.
• Pediatrie frequente aandoeningen met nadruk op de neonatologie
• Infectieziekten
• Kinderziekten
• Ontstekingsreacties, auto-immuunziekten, hiv
• Casuïstiek: vakoverschrijdende patiëntendossiers

Studiematerialen (lijst)

Anatomie en fysiologie, 8ste editie (MyLab)Verplicht€ 92,95
  • Auteur: Frederic H. Martini Edwin F. Bartholomew

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen52,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Schriftelijk examen
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00Bespreking en presentatie casus, zie Digitap voor verdere instructies
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen