Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA Vakinhoud V.2 Thema 12 mondiale verschuivingen in economische processen - thema 13 ontwikkelingsgeografie (oneven jaren)38472/3035/2324/1/59
Studiegids

AA Vakinhoud V.2 Thema 12 mondiale verschuivingen in economische processen - thema 13 ontwikkelingsgeografie (oneven jaren)

38472/3035/2324/1/59
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gérardy Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Deze thema’s worden tweejaarlijks, in de oneven jaren aangeboden, dus in 2023-2024

In thema 12, mondiale verschuivingen in economische activiteit, brengen we in eerste instantie basisbegrippen en parameters voor economische processen aan. Vervolgens analyseren we industrie als economische sector waarin we ruimte maken voor indicatoren, vestigingsfactoren en lokalisatietheoriën. We behandelen recente ruimtelijke ontwikkelingen voor industrie en bekijken case-studies van industriële sectoren vanuit de actualiteit. Tenslotte behandelen we de dienstensector als component van de kenniseconomie.
In thema 13, ontwikkelingsgeografie, starten we van enkele sleutelbegrippen en zien we ontwikkelingsprocessen in de geografisch model. Vervolgens positioneren we ontwikkelingslanden binnen de overgang van een bipolaire naar een multipolaire wereldorde vandaag. We behandelen het nieuwe denken over ontwikkelingssamenwerking aan de hand van voorbeelden en gebruiken tenslotte de EU als supranationale donor als voorbeeld. Hierbij maken we ruimte voor de impact van de europese ontwikkelingsconsensus en het verdrag van Lissabon. Tenslotte plaatsen we ontwikkelingssamenwerking versus migrantentransfers in financiële stromen met ruimtelijke impact.
De cursus aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud is opgebouwd uit twee thematische modules, met elk opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 12, mondiale verschuivingen in economische activiteit
thema 13, ontwikkelingsgeografie
Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast in de voor de student verplichte outdoor-activit

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

Aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud omvat twee vakinhoudelijke thema’s:
thema 12, mondiale verschuivingen in economische activiteit
thema 13, ontwikkelingsgeografie


Deze thema’s worden tweejaarlijks, in de oneven jaren aangeboden, dus in 2023-2024

In thema 12, mondiale verschuivingen in economische activiteit, brengen we in eerste instantie basisbegrippen en parameters voor economische processen aan. Vervolgens analyseren we industrie als economische sector waarin we ruimte maken voor indicatoren, vestigingsfactoren en lokalisatietheoriën. We behandelen recente ruimtelijke ontwikkelingen voor industrie en bekijken case-studies van industriële sectoren vanuit de actualiteit. Tenslotte behandelen we de dienstensector als component van de kenniseconomie.
In thema 13, ontwikkelingsgeografie, starten we van enkele sleutelbegrippen en zien we ontwikkelingsprocessen in de geografisch model. Vervolgens positioneren we ontwikkelingslanden binnen de overgang van een bipolaire naar een multipolaire wereldorde vandaag. We behandelen het nieuwe denken over ontwikkelingssamenwerking aan de hand van voorbeelden en gebruiken tenslotte de EU als supranationale donor als voorbeeld. Hierbij maken we ruimte voor de impact van de europese ontwikkelingsconsensus en het verdrag van Lissabon. Tenslotte plaatsen we ontwikkelingssamenwerking versus migrantentransfers in financiële stromen met ruimtelijke impact.
De cursus aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud is opgebouwd uit twee thematische modules, met elk opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 12, mondiale verschuivingen in economische activiteit
thema 13, ontwikkelingsgeografie
Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde III-2/V-2 vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast in de voor de student verplichte outdoor-activiteiten.

Studiematerialen (lijst)

cursus aardrijkskunde 3-5, thema 12, mondiale verschuivingen in economische activiteit.Verplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
cursus aardrijkskunde 3-5, thema 13, ontwikkelingsgeografieVerplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)