Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
NCZ Vakinhoud V.2 Analyse van ethische vraagstukken38427/3035/2324/1/81
Studiegids

NCZ Vakinhoud V.2 Analyse van ethische vraagstukken

38427/3035/2324/1/81
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit OLOD leert de student de voornaamste inzichten voor themaveld 3 en 4 vertalen naar de lespraktijk van inter-levensbeschouwelijke dialoog binnen WELT.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiƫle ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Analyse van ethische vraagstukken, deel 3. In dit OLOD wordt de brug gemaakt tussen inhoud en didactiek (van vnl. themaveld 4 uit het leerplan NCZ) via Interlevensbeschouwelijke dialoog: het integreren van inter-levensbeschouwelijke competenties en burgerschapscompetenties op het beheersingsniveau creëren, in het kader van een WELT opdracht. Gezien de lessen een vorm van groepsleren zijn, is een minimum van 75% aanwezigheid vereist om te kunnen slagen.

Studiematerialen (lijst)

Powerpoints op digitapVerplicht
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht
Pollefeyt, D. (red.), From inter-religious learning to inter-worldview dialogue, PeetersVerplicht
  • Auteur: Pollefeyt, D. (red.)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges2,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen67,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht60,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00