Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
IoT project37186/3053/2324/1/53
Studiegids

IoT project

37186/3053/2324/1/53
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Graduaat Internet of Things, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Overveldt Maarten
Andere co-titularis(sen): Charpentier Steven
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Smart Home Project EN geslaagd of getolereerd voor Embedded Systemen EN binnen trajectschijf 1 al minstens 42 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 390,00 uren

Korte omschrijving

Het OLOD IoT project behandelt de integratie en visualisatie van verschillende (smart home) technologieen. Buiten het technisch uitwerken van een probleemstelling/project komen ander skills zoals prioriteiten stellen, rekening houden met tijdsmarges, verzamelen van de juiste informatie en afspraken maken hier ook aan bod.

Het OLOD IoT project bereidt voor op een functie in het werkveld.

OLR-Leerdoelen (lijst)

01: Ontwerpen: Analyseert een IoT-opdracht en bedenkt, in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten, één of meerdere technische oplossingen. Bepaalt, selecteert en verzamelt de benodigde componenten.
De student selecteert en verzamelt de geschikte componenten voor de praktische realisatie van de oplossing.
02: Uitvoeren: Ondersteunt de IoT-ontwikkelaar door de IoT-opdracht praktisch uit te voeren. Configureert, optimaliseert, programmeert en installeert IoT-systemen.
De student configureert smart connected devices
De student optimaliseert smart connected devices
De student programmeert smart connected devices
De student installeert smart connected devices
De student verifieert de goede werking van de smart connected devices
De student verifieert de goede werking van de aansluitingen in functie van de installatie
03: Opleveren: Test de IoT-systemen, levert ze op en geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
De student bedenkt en overweegt verschillende oplossingen in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten.
De student levert IoT-systemen op en verifieert de correcte werking met de klant/gebruiker.
De student geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik.
De student geeft instructies voor een correct en efficiënt gebruik aan de hand van een presentatie.
04: Onderhouden: Voert onderhoud uit op de bestaande IoT-systemen en wijzigt, vervangt of herstelt indien nodig.
De student voert metingen uit ter nazicht van de installatie
06: Samenwerken: Werkt constructief en flexibel samen in team voor het plannen en uitvoeren van de goedgekeurde IoT-opdracht en neemt hierin de gepaste verantwoordelijkheid op.
De student zoekt de door de klant/gebruiker gevraagde informatie op in beschikbare informatiebronnen.
De student werkt constructief en projectmatig samen in een team van gelijken.
De student voert de opdracht uit binnen de tijdsmarges, volgens prioriteiten en gemaakte afspraken.
De student reflecteert over het eigen handelen binnen het team en stuurt bij waar nodig.
07: Documenteren: Documenteert de eigen werkzaamheden en voorziet deze informatie conform de afspraken met de opdrachtgever.
De student rapporteert over de eigen werkzaamheden conform de gemaakte afspraken met de opdrachtgever.
De student documenteert verbruikte materialen.
10: Duurzaam werken: Werkt met oog voor veiligheid, duurzaamheid en welzijn en past de relevante reglementeringen en normeringen toe.
De student kiest de meest kostenefficiënte oplossing voor het project en verantwoordt zijn/haar keuze.

Leerinhoud

  • rekening houden met tijdsmarges, prioriteiten en bedrijfsstrategieën
  • probleemsituaties leren analyseren, opstellen van verschillende oplossingen en selecteren van de meest interessante oplossing
  • op een correcte manier informatiebronnen en kennisdatabanken gebruiken
  • ontwikkelen en opleveren van een IoT-project in teamverband
    • integratie
    • visualisatie
    • realisatie
  • documenteren van het project
  • uitleg geven over het project aan verschillende doelgroepen
    • collega experts
    • (niet technische) eindgebruikers

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Het cursusmateriaal wordt via Digitap ter beschikking gesteld.

Laptop:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)12,00 uren
  • Opmerking: knx theorie
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)20,00 uren
  • Opmerking: knx labo
Vormen van groepsleren (dagtraject)80,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)278,00 uren

Toetsing (lijst)

Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Eindresultaat van de projectopdracht (momentopname na proces)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00Eindresultaat van de projectopdracht (momentopname na proces)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00KNX examen
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00Samenwerkingsproces van de projectopdracht. Geen tweede examenkans mogelijk voor dit deelexamen. Behaalde deelcijfer van de eerste examenperiode wordt overgedragen naar de tweede examenperiode. De student kan niet verzaken aan deze overdracht.

Toetsing (tekst)

AFWEZIG OP (DEEL)EVALUATIE - DEADLINE (DEEL)EVALUATIE MISSEN

Als je afwezig bent voor een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen / verhinderd bent van de opgelegde deadline van een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen te halen, kan je deze evaluatieactiviteit inhalen / deze deadline verzetten op voorwaarde dat dit organisatorisch mogelijk is én :

Je meldt jouw afwezigheid via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex vóór aanvang van de (deel)evaluatie / vóór het verstrijken van de deadline.
Je brengt persoonlijk de lector via mail op de hoogte vóor aanvang van de (deel)evaluatie / vóór het verstrijken van de deadline.
Je dient je aanvraag voor een inhaalmoment tezamen met een geldig wettigings-attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie / deadline. Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest-of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.
Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie / deadline, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop deze (deel)evaluatie kan ingehaald worden / deze deadline kan verzet worden. Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. Ben je op die afspraak voor het inhaalmoment ook afwezig, dan kan je de (deel)evaluatie niet meer inhalen.
Je bewaart het origineel geldig wettigings-attest zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.

Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalmoment / een aangepaste deadline en krijg je bijgevolg 0 op deze (deel)evaluatie.


VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op het deelexamen Vaardigheidstoets permanent gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.