Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Data foundations36983/3112/2324/1/13
Studiegids

Data foundations

36983/3112/2324/1/13
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT
    Keuzeoptie:
    • IT & Software
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • IT & Software
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Haddouchi Hassan, Similon Andie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Data speelt een steeds belangrijkere rol bij veel organisaties met als centrale doel om meer waarde uit de data te creëren. In dit OLOD bekijken we wat er hiervoor nodig is en wat er achter de schermen gebeurt. We bestuderen de data lifecycle met de verschillende stappen om rauwe data om te zetten in interessante inzichten en voorspellende modellen. Dan gaan we wat dieper in op een aantal stappen zoals de data verwerking, de data infrastructuur (data engineering), het visualiseren van de data en het trainen van een model met machine learning. Ten slotte bekijken we kritisch een aantal mogelijke valkuilen en het belang van een ethische werkwijze.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A.3. Business Plan Development
Bespreekt het gebruik van data in organisaties aan de hand van de stappen in de data lifecycle.
B.1. Design and Development
Verwerkt rauwe data tot nuttige informatie met SQL en Pandas.
Gebruikt Python om online data verzamelen en op te laden in een database.
Automatiseert een data pipeline met airflow.
Maakt duidelijke visualisaties van rauwe data en kiest een gepaste presentatievorm.
Ontwikkelt een predictief ML model met RapidMiner.
Bespreekt mogelijke ethische valkuilen van het gebruik van data.
E.3. Risk Management
Bespreekt mogelijke ethische valkuilen van het gebruik van data.

Leerinhoud

  • Data lifecycle
  • Data verwerking en feature engineering (Pandas, SQL)
  • Introductie tot data engineering
    • Data pipelines
    • Orchestratie 
    • Data Warehouse
  • Data visualisatie (Power BI)
  • Machine Learning (RapidMiner)
  • Ethical AI

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
Op de elektronische leeromgeving wordt studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Digitale evaluatie
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Digitale evaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00Digitale evaluatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Digitale evaluatie
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

AFWEZIG OP (DEEL)EVALUATIE
Als je afwezig bent voor een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen, 
kan je deze evaluatieactiviteit inhalen op voorwaarde dat dit organisatorisch mogelijk is én :

  • Je jouw afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de (deel)evaluatie.

  • Je dient je aanvraag voor een inhaalmoment tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. 
Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie. 
Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest-of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

  • Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluaite, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden. 
Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. 
Ben je op die afspraak voor het inhaalmoment ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen. 
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.

Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalmoment en krijg je bijgevolg 0 op deze (deel)evaluatie.