Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Software trends37002/3112/2324/1/77
Studiegids

Software trends

37002/3112/2324/1/77
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT
    Keuzeoptie:
    • IT & Software
  • Bachelor in de toegepaste informatica, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • IT & Software
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Herman Bruno
Andere co-titularis(sen): Similon Andie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Technologie verandert snel en als professional moet je zelfstandig op de hoogte kunnen blijven met de nieuwe verwezenlijkingen. Daarnaast moet je kritisch kunnen reflecteren wat het nut is van bepaalde technologieën, wat de voor- en nadelen zijn en moet je dit ook kunnen communiceren aan verschillende soorten stakeholders. Dit kunnen technologische collega’s zijn, management, klanten, enzovoorts.

In dit opleidingsonderdeel leer je verschillende state-of-the-art technologieën aan die opkomen en aan populariteit winnen. Je gaat ook op zoek naar vernieuwende technologieën en deze communiceren aan je mede studenten. Waar mogelijk, nodigen we gastsprekers uit die dagelijks met deze technologieën werken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

A.7. Technology Watching
Vormt een gefundeerde opinie rond bepaalde technologie met betrekking tot hun relevantie voor een specifiek probleem.
Verwerkt zelfstandig een nieuwe technologie, informeert technologische peers en beantwoordt vragen.
Onderneemt, gaat op zoek naar innovatieve oplossingen voor technische problemen en is hierbij op de hoogte van de nieuwste technologische trends & evoluties.
Verwerkt nieuwe onderwerpen binnen grotere projecten.
B.1. Design and Development
Voert snel experimenten uit en realiseert werkende prototypes op basis van nieuwe technologieën.
F.1. Taakanalyse
Begrijpt flexibel en efficiënt nieuwe software topics en schat de relevantie ervan in.
G.1. Mondelinge communicatie
Communiceert constructief en kritisch met technische en niet-technische betrokkenen over vernieuwende onderwerpen.

Leerinhoud

De leerinhoud worden jaarlijks herbekeken op basis van hun populariteit, innovativiteit en de mate waarin de onderwerpen nog niet in het overige IT curriculum behandeld zijn.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

ELEKTRONISCHE LEEROMGEVING: (vrij ter beschikking voor elke student)
Op de elektronische leeromgeving wordt studiemateriaal en studieinformatie aangeboden.

LAPTOP:
De student dient voor dit opleidingsonderdeel zijn/haar persoonlijke laptopcomputer te gebruiken. Er worden faciliteiten geboden voor de aanschaf/installatie van de noodzakelijke software.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen42,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De student krijgt inzichtsvragen & probleemstellingen rond de behandelde onderwerpen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00Mondeling, presentatie. De student kiest een nieuwe technologie die niet behandeld is en presenteert deze aan de medestudenten en aan de lectoren. De presentatie moet de vragen beantwoorden: Wat is de technologie? Waarom is deze belangrijk? Enkele voorbeelden van gebruik? Gevolgd door vragen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De student krijgt inzichtsvragen & probleemstellingen rond de behandelde onderwerpen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Mondeling, presentatie. De student kiest een nieuwe technologie dat niet behandeld is en presenteert deze aan de lectoren. De presentatie moet de vragen beantwoorden: Wat is de technologie? Waarom is deze belangrijk? Enkele voorbeelden van gebruik? Gevolgd door vragen.

Toetsing (tekst)

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT
Er wordt een 0 op het olod gegeven, voor zowel 1ste als 2de examenkans, indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.


AFWEZIG OP (DEEL)EVALUATIE

Als je afwezig bent voor een (deel)evaluatie buiten de afgebakende examenreeksen, 
kan je deze evaluatieactiviteit inhalen op voorwaarde dat dit organisatorisch mogelijk is én :

  • Je jouw afwezigheid meldt via de module ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex voor aanvang van de (deel)evaluatie.

  • Je dient je aanvraag voor een inhaalmoment tezamen met het nodige medisch attest in via de webmodule ‘Mijn afwezigheden’ in iBaMaFlex. 
Je doet dit binnen 2 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluatie. 
Indien de 2de kalenderdag een zaterdag, zondag, feest-of verlofdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

  • Je maakt, binnen de 4 kalenderdagen na de gemiste (deel)evaluaite, zelf per e-mail een afspraak met de lector omtrent het tijdstip en de wijze waarop dit (deel)examen kan ingehaald worden. 
Je kan slechts één (deel)evaluatie per opleidingsonderdeel inhalen en daarvoor éénmaal een dergelijke afspraak maken. 
Ben je op die afspraak voor het inhaalmoment ook afwezig, dan kan je het (deel)examen niet meer inhalen. 
Je dient het origineel geldig medisch attest te bewaren zodat dit in geval van onduidelijkheid alsnog kan worden opgevraagd.

Voldoe je niet aan de voorgaande voorwaarden, dan heb je geen recht op een inhaalmoment en krijg je bijgevolg 0 op deze (deel)evaluatie.