Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Active en healthy ageing framework38609/3159/2324/1/66
Studiegids

Active en healthy ageing framework

38609/3159/2324/1/66
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent handelt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit de principes van ‘Active Ageing’.?
Je beschrijft het concept 'active and healthy ageing' in eigen woorden en kan de verschillende determinanten en core indicatoren ervan invullen met eigen woorden.
Je beschrijft welke motivatoren en barrières de literatuur omschrijft om tot active, healthy ageing en age friendly cities te komen.
Je finaliseert het plan van aanpak. Je doet dit op een methodische manier en je stelt duidelijke doelen op.
De gerontologisch consulent ontwikkelt een wetenschappelijk onderbouwde visie op ouder worden, gebaseerd op sociale inclusie, preventie, empowerment en emancipatie teneinde een goede kwaliteit van leven te waarborgen. Hij heeft hierbij oog voor fundamentele waarden vanuit het mensenrechtenkader, zoals verbondenheid, zelfbeschikking, diversiteit en autonomie.
Je beheerst de theoretische basis van verouderen in een bio-psycho-sociale context. Je kan deze basis linken aan het concept active ageing in theorie.
Je gaat op zoek naar verscheidene good practices van AFC, gebaseerd op de gedetecteerde nood. Je kan de theorie van AFC toepassen op dit gekozen voorbeeld.
De gerontologisch consulent kan door zijn reflectief vermogen zorg- en begeleidingsprocessen bijsturen en optimaliseren op basis van evidence-informed (wetenschappelijk) onderzoek en richtlijnen, eigen ervaringen en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student stelt het eigen uitgewerkte voorbeeld voor aan de medestudenten en begeleidende docenten
De gerontologisch consulent werkt samen met de ouderen en diens netwerk door in co-creatie tot geschikte hulp- en dienstverlening te komen. Daarnaast draagt de GC, door het betrekken van verschillende actoren, bij tot een interprofessionele samenwerking vanuit zijn holistisch gerontologisch perspectief.
Je stelt de opbouw van het projectwerk zelfstandig en planmatig op. Je legt vast wie je wil bevragen, hoe je dit gaat doen en je stelt een vragenlijst op. Je gebruikt hiervoor de core indicatoren van WHO.
De gerontologisch consulent kan detecteren van, en inspelen op knelpunten die een leeftijdsvriendelijke samenleving belemmeren en kan de bekomen informatie integraal communiceren naar het beleid toe.
Je maakt zelfstandig een voorstel tot plan van aanpak om de leeftijdsvriendelijkheid van het gekozen project af te toetsen volgens de aangeleerde principes.

Leerinhoud

Algemene introductie over ouder worden en hoe het concept 'active ageing' hierin past
Concept/determinanten van 'active ageing'
Incl. good practices"
Motivatoren en barrières van active ageing
Good practices en toepassingsgebied van Age-Friendly Cities, Healthy Ageing, Active Ageing
Plan opstellen rond 1 concrete peiler van het AFC-framework voor 1 gekozen probleem waarbij leeftijdsvriendelijkheid in het gedrang komt.
Theoretische achtergrond AFC omzetten in indicatoren als voorbereiding op project; communicatie rond een probleemstelling en framework toepassen
Verschillende methoden aanreiken die kunnen gebruikt worden om procesmatig te werken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus

Powerpointpresentaties


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

'Ongehoord en ongezien: Hoe Vlaanderen vergrijst' (Vranken ea, 2023)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen148,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Onderzoeksopdracht