Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
E-health38612/3159/2324/1/71
Studiegids

E-health

38612/3159/2324/1/71
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Sofie
Andere co-titularis(sen): Empsten Kathleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2024 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent werkt samen met de ouderen en diens netwerk door in co-creatie tot geschikte hulp- en dienstverlening te komen. Daarnaast draagt de GC, door het betrekken van verschillende actoren, bij tot een interprofessionele samenwerking vanuit zijn holistisch gerontologisch perspectief.
Je reflecteert over de impact van e-health op het dagelijks beroepsmatig functioneren van de gerontologisch consulent.
De gerontologisch consulent kan pro-actief inspelen op actuele ontwikkelingen en trends in de samenleving, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelingen inzake sociaal ondernemerschap en technologische ontwikkelingen. Hij kan deze ontwikkelingen en trends toetsen op hun leeftijdsvriendelijkheid en zeprojectmatig modifiëren in functie van de noden van de oudere volwassenen.  
Je beschrijft, op basis van gericht opzoekingswerk, e-health binnen verschillende hulp- en dienstverleningscontexten en benoemt de mogelijkheden en beperkingen bij het gebruik ervan.
Je geeft aan wat nodig is voor hulp- en dienstverleningspersoneel om te leren omgaan met informatie- en communicatietechnologie.
Je implementeert e-health in een groep van hulp- en dienstverleners. Je gaat hierbij na welke vormen van e-health gebruikt worden, wat barrières zijn bij het gebruik van e-health en doet voorstellen om deze barrières te overkomen.
Je toont de meerwaarde aan van e-healh binnen de gerontologische context.

Leerinhoud

E-health: algemene schets, mogelijkheden en beperkingen
Technologische wendbaarheid van hulp- en dienstverleningspersoneel
E-health in de praktijk met mogelijke barrières
E-health: Reflectieproces over veranderingsproces
E-health: Meerwaarde voor hulp- en dienstverleningspersoneel

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus en ppt

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen71,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht45,00
Eerste examenperiodeProjectopdracht45,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht45,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht45,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00

Toetsing (tekst)

Onderzoeksopdracht

Projectopdracht

Reflectieopdracht