Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Identiteit en zingeving38614/3159/2324/1/42
Studiegids

Identiteit en zingeving

38614/3159/2324/1/42
Academiejaar 2023-24
Komt voor in:
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Mallentjer Maite
Andere co-titularis(sen): Vermeiren Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2023 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 81,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent handelt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit de principes van ‘Active Ageing’.
Je beschrijft de ontwikkeling van de identiteit bij het ouder worden aan de hand van de levensloop van een oudere volwassene
De gerontologisch consulent ontwikkelt een wetenschappelijk onderbouwde visie op ouder worden, gebaseerd op sociale inclusie, preventie, empowerment en emancipatie teneinde een goede kwaliteit van leven te waarborgen. Hij heeft hierbij oog voor fundamentele waarden vanuit het mensenrechtenkader, zoals verbondenheid, zelfbeschikking, diversiteit en autonomie.
Je geeft in het gesprek met een oudere aan wanneer hij de ondersteuningsvraag om als mens gezien te worden hierin detecteert en waarom
De gerontologisch consulent kan door zijn reflectief vermogen zorg- en begeleidingsprocessen bijsturen en optimaliseren op basis van evidence-informed (wetenschappelijk) onderzoek en richtlijnen, eigen ervaringen en regionale, Europese en internationale evoluties.
Je bedenkt manieren om meer kwaliteit van zorg, leven en wonen te bieden aan mensen met dementie.
Je begeleidt ouderen in de zoektocht naar zingeving
Je schat juist in welke impact dementie heeft op het leven van een oudere en zijn omgeving
Je stimuleert de identiteitsontwikkeling bij ouderen
Je waardeert de eigenheid van de oudere door het optekenen van zijn levensverhaal volgens de principes van de narratieve zorg.

Leerinhoud

Zingeving, levensvragen, gerotranscendentie
Theorieën gebaseerd op zelfrealisatie, theorie gebaseerd op ontwikkelingsregulatie, autobiografische benadering, sense of self
Ondersteuningsvraag naar waardering en erkenning van unieke eigenheid als mens
Prevalentie, soorten dementie, symptomen van dementie, invloed op leven en omgeving
Toepassing van bovenstaande theorieën en modellen in projectvorm
Narratieve zorg, biografisch werken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus en ppt

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

De kracht van het levensverhaal, Mikis Dormaels, ROSANNE VOETS
A sense of home, samen bouwen aan een nieuwe thuis. Mallentjer
Praktijkboek relationeel werken in zorg en welzijn 1e druk | 2023 | Greet Demesmaeker

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen9,00 uren
Vormen van groepsleren3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen69,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht80,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00

Toetsing (tekst)

Reflectieopdracht

Projectopdracht