Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Onderzoeksmethodiek 334476/3298/2425/1/37
Studiegids

Onderzoeksmethodiek 3

34476/3298/2425/1/37
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Theys Hans
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Onderzoeksmethodiek 2.

Korte omschrijving

In enkele inleidende lessen bespreken we academisch en niet-academisch artistiek onderzoek aan de hand van vele voorbeelden, met aandacht voor de manier waarop onderzoeksmodellen en -methodes worden gebruikt en kunnen evolueren. Daarna worden de studenten in groepen van ongeveer 10 personen verdeeld. We bespreken hun paper en hun huidige onderzoek en hoe ze dit aan bestaande theorieën, modellen of methodes kunnen koppelen. We proberen manieren te vinden om deze koppeling niet als beperkend te ervaren, maar als een drijvende motor, als een stimulerend kader dat zelf in ontwikkeling kan zijn.

Begincompetenties (tekst)

Geen specifieke begincompetenties vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
De student kan bibliografische gegeven correct verwerken.
De student kan een lezing samenvatten.
De student kan een paper schrijven.
De student kan een persoonlijk standpunt schriftelijk verwoorden.
De student kan een referentiesysteem op een consequente manier inzetten.
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student heeft inzicht verworven in het brede spectrum van mogelijke benaderingen en invullingen van het onderzoek in de kunsten en is in staat daarover verslag uit te brengen.
De student kan de verworven inzichten terugkoppelen naar de eigen artistieke praktijk (het eigen artistieke onderzoeksproces) en aldus onderzoek- op verschillende niveaus- binnen zijn/haar eigen praktijk herkennen en omschrijven.

Leerinhoud

In enkele inleidende lessen bespreken we academisch en niet-academisch artistiek onderzoek aan de hand van vele voorbeelden, met aandacht voor de manier waarop onderzoeksmodellen en -methodes kunnen evolueren. Daarna worden de studenten uitgenodigd een paper te schrijven over hun algemene interesses en werkmethodes, en over hun bachelorproject, dat ze moeten proberen zo concreet mogelijk te beschrijven en analyseren met als expliciet doel zich zo voor te bereiden op het schrijven van hun masterproject. Voor het schrijven van deze paper krijgen ze een handleiding met suggesties. Vervolgens worden deze papers in de vorm van seminaries (groepen van tien studenten) samen gelezen en besproken, met zowel aandacht voor de inhoudelijke elementen (het concrete project) als de structuur van de paper.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De docent geeft tijdens de les tal van voorbeelden van werkmethoden in het oeuvre van hedendaagse beeldende kunstenaars, auteurs, choreografen, musici, wetenschappers, ontwerpers etc. en verwijst naar tal van publicaties.



Studenten mogen ook voorbeelden en teksten voorstellen.


De studenten moeten alle lessen bijwonen. Er worden geen alternatieve opdrachten geformuleerd.



Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00De beoordeling van de paper die tijdens het jaar wordt geschreven, ingediend en besproken in de les, maakt deel uit van de permanente evaluatie.

Toetsing (tekst)

Evaluatie: De studenten worden geëvalueerd op basis van hun paper en hun deelname aan de inleidende lessen en het seminarie.