Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Fotogeschiedenis en -actualiteit 212318/3298/2425/1/64
Studiegids

Fotogeschiedenis en -actualiteit 2

12318/3298/2425/1/64
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • fotografie
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Photography
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vanthuyne Stefan
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 72,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Fotogeschiedenis I (deel 1).

Korte omschrijving

Introduction to Postwar Photohistory and selected topics of actual photography.

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst lees- en schrijfvaardigheden, en kan zelfstandig studeren. Basiskennis van het Engels is aanbevolen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student kent de hverschillende historische stijlen en beeldstrategieën.
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student heeft een eigen visie op de geschiedenis van de fotografie.
De student kan de verworven kennis koppelen aan het eigen fotografisch artistiek werk.

Leerinhoud

Overzicht van de naoorlogse fotografische bewegingen en praktijken van humanistische en straatfotografie tot 'New Documents'. Focus op het fotoboek. Samen kijken en lezen. Diepgaande analyse van bepalende thema's en onderwerpen in de naoorlogse fotografie en bepalende fotografische praktijken. Focus op verbanden tussen fotografie en maatschappij en op de verschillende rollen van het fotografische medium. Vergelijkende studies van naoorlogse en hedendaagse esthetiek.

Fotohistorische en theoretische lezingen worden afgewisseld met presentaties door de studenten over zelfgekozen fotoboeken, teksten of case-study's.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Er is geen geschreven cursus. De student bereidt zich voor op het examen op basis van eigen notities, de powerpointpresentaties en de reader met teksten beschikbaar gesteld op Digitap, en het handboek 'Juliet Hacking, 'Photography: The Whole Story', Thames & Hudson 2012'.

Reader op Digitap:

John Szarkowski, 'Introduction to 'The Photographer's Eye', 1966, in: Liz Wells, The Photographic reader, London, Routledge 2002,pp 97-103

John Berger, ‘Understanding a photograph’, Penguin Books, 1967

Martin Parr and Gary Badger, The Photobook, A History, Volume 1, Chapter 8, The Indecisive moment. Stream-of-consciousness photobooks, Phaidon, 2004, pp 232-265

Stephen Shore, ‘Form and Pressure’, Aperture, Winter 2011

 


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Sterk aanbevolen

Mary Warner Marien, ‘Photography: A Cultural History (5th edition)’, London, Laurence King Publishing, 2022

Aanbevolen

Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh, David Joselit, ‘Art Since 1900 (Third Edition)’, Thames & Hudson, 2016
Walter Benjamin, 'Photography, A short history', 1931 (New Left Books, 1971)

Walter Benjamin, extracts from 'The work of art in the age of mechanical reproduction', in: Liz Wells, The Photographic Reader, London, Routledge 2002, pp 42-52

Bibliotheek van de fotografie 1 & 2, Nederlandse vertaling van essentiële historische teksten over fotografie, samengesteld en vertaald door Erik Eelbode, Fotomusea Antwerpen en Rotterdam, 2004 & 2006

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
  • Omschrijving: hoorcollege
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren24,00 uren
  • Omschrijving: groepswerk en individuele presentaties van studenten
  • Duur: Academiejaar
  • Opmerking: groepswerk gericht op samen lezen en kijken
Werktijd buiten de contacturen24,00 uren
  • Omschrijving: zelfstudie - bezoek tentoonstellingen en bibliotheek FOMU/ KASKA - oefeningen lezen, schrijven, beeldanalyse
  • Duur: Academiejaar
  • Opmerking: zelfstandig onderzoek

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Studenten worden verondersteld aanwezig te zijn tijdens de lessen. Afwezigheden kunnen een negatieve impact hebben op de studieresultaten.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Mogelijke opdrachten zijn: presentatie van een fotoboek of fotograaf, recensie van een tentoonstelling, analyse van een theoretische tekst...
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Semester 1: Mondeling examen + kijk- en schrijfopdrachten doorheen het semester
2de examenperiode: Mondeling examen