Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Ruimtelijk en contextueel onderzoek 310948/3298/2425/1/44
Studiegids

Ruimtelijk en contextueel onderzoek 3

10948/3298/2425/1/44
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • In Situ³ binnen vrije kunsten
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • In Situ³ binnen Fine Arts
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vranken Leon
Andere co-titularis(sen): Bolangier Wouter
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Ruimtelijk en contextueel onderzoek 2.

Onderwijsorganisatie (tekst)

de student wordt in het atelier individueel begeleid, beoordeeld en geëvalueerd, dit betekent dat deelname aan de lessen en participatie in het atelier noodzakelijk is. In het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat. Ongewettigde afwezigheden kunnen je studievoortgang in het gedrang brengen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student heeft kennis en vaardigheden verworven door het samenwerken met vaklui en instellingen.
De student weet hoe ervaren kunstenaars, architecten, ingenieurs en technisch onderlegde vakmensen, een project in opdracht en in de publieke ruimte tot stand brengen en documenteren voor derden.
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
De student weet hoe ervaren kunstenaars, architecten, ingenieurs en technisch onderlegde vakmensen, een project in opdracht en in de publieke ruimte tot stand brengen en documenteren voor derden.

Leerinhoud

Technisch & Artistiek onderzoek:

- De student werkt samen met vakmensen en beijverd een persoonlijk resultaat dat getoond kan worden. Brengt hierover verslag uit in een uitgeschreven dossier waarin de ervaring in woord en beeld toegankelijk gemaakt wordt voor buitenstaanders (in de eerste plaats hun medestudenten).

- De student gaat in dialoog met een gekozen kunstenaar en probeert zoveel mogelijk inzage te krijgen in voorbereidende tekeningen, plannen, fotomontages, maquettes, dossiers die voorafgingen aan de verwezenlijking van minstens één publieke opdracht of tentoongesteld kunstwerk.

- Vergelijkt verschillende werken van dezelfde kunstenaar en definieert een eigen mening. Verwerkt zijn nieuwe kennis in een dossier dat inzichtelijk is voor buitenstaanders (in de eerste plaats de medestudenten).

- Analyseren en onderzoek van een opdracht: het verband zoeken tussen vorm, compositie, kleur, tijd, beweging, licht, klank enerzijds en ruimte en mens anderzijds en de planning hiervoor stap voor stap uitwerken. 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Musea en tentoonstellingen Diverse materialen afhankelijk van de keuze van het technisch onderzoek(en)

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

diverse vakliteratuur, zowel technische als artistieke

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk160,00 uren
Werkplekleren en/of stage20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie aan de hand van toon- en controlemomenten doorheen het jaar, afgesloten met een jury aan het einde van het academiejaar.