Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Fotogeschiedenis en -actualiteit 312322/3298/2425/1/06
Studiegids

Fotogeschiedenis en -actualiteit 3

12322/3298/2425/1/06
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze (MO + GO)
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
    • Elective courses (MO + GO)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Henneman Inge
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 62,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Fotogeschiedenis en -actualiteit 2.

Korte omschrijving

Verkenning fotografieveld van 1975 tot vandaag. Diepgaande bespreking van geselecteerde thema's hedendaagse fotografie.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student kent (het veld van) de hedendaagse fotografie
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student kan zijn/haar persoonlijk werk in een fotohistorische context plaatsen.

Leerinhoud

Diepgaande bespreking van actuele beeldstrategieën en teksten van en over fotografen. Verkenning van het actuele fotografieveld vanaf 1975 tot vandaag. Thematische presentaties over de belangrijkste internationale hedendaagse fotografiepraktijken en visies op het medium, zoals ‘the urban and the everyday’, ‘appropriation and reproduction’, the original copy’, ‘the studio image’. Gebaseerd op David Campany, ‘Art and Photography’ + Reader. Focus op de problematiek van beelden van conflict, en op de eigenheid van het kijken met een camera ('het fotografische').

Studiematerialen (tekst): Verplicht

David Campany, 'Art and Photography'. Phaidon

Charlotte Cotton, ‚The photograph as contemporary art’, Thames and Hudson, 2009

Susan Sontag, 'Regarding the pain of others', London, 2003 (Kijken naar de pijn van anderen, De Bezige Bij, 2010)

Reader met teksten over thema's hedendaagse fotografie.




Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Hans Aarsman, de Fotodetective
http://www.uitgeverijpodium.nl/Auteurs/book/375/De-fotodetective
http://www.photoq.nl/articles/columns/koekerd/
http://zoeken.tijd.be/results?query=Hans+Aarsman
Jacques Rancière, The ignorant Schoolmaster, Five Lessons in Intellectual Emancipation. http://abahlali.org/files/Ranciere.pdf
Jeff Wall, Marks of Indifference. Aspects of Photography, in or as, Conceptual Art (1995) (http://www.art.ucla.edu/photography/downloads/Wall001.pdf)
Victor Burgin, Looking at Images, http://stunik.com/vu/DFAP/LookingAtPhotographs.pdf
Laura Mulvey, “Visual Pleasure and Narrative Cinema” in “Visual and Other Pleasures”
Michael Fried, Why Photography matters as Art as never before, 2009
Benjamin Buchloch and Allen Sekula (Interview) in: Fish Story
Rosalind Krauss, “Notes on the Index: Part 1 and Part 2” in “The Originality of the Avant – Garde and other Modernist Myths”
Andre Bazin, “The Ontology of the Photographic Image”, in “Classic Essays on Photography”, ed., Alan Trachtenberg
Siegfried Kracauer, “Photography” in “Classic Essays on Photography”, ed., Alan Trachtenberg
Hubert Damisch, “Five Notes for a Phenomenology of the Photographic Image” in “Classic Essays on Photography”, ed., Alan Trachtenberg
Allan Sekula, “The Body and the Archive” in “The Contest of Meaning”, ed., Richard Bolton (also in October, Winter 1986)
http://chnm.gmu.edu/courses/magic/sekula.pdf
also in “The Contest of Meaning”, ed., Richard Bolton
Hans Belting, An Anthropology of Images: Picture, Medium, Body
The Photobook, A History, Part 3 (Martin Parr & Gary Badger) (Kask library)
Shooting Space. Architecture and Photography Kask library)
Walker Evans. Magazine Work. David Campany (Kask library)
Post Photography, the artist with a camera (Kask library)
Photography Today, Mark Durden, Phaidon (Kask library)
ONLINE SOURCES, BLOGS, MAGAZINES
http://blog.fotomuseum.ch/ Still Searching, an online discourse on photography
http://www.reframingphotography.com
AMERICAN SUBURB X, PHOTOGRAPHY INTERVIEWS ARCHIVE
http://www.americansuburbx.com/2008/02/interviews.html
THE NEW YORK TIMES
http://www.nytimes.com/
THE PHOTOGRAPHY CRITICISM CYBERARCHIVE
A.D. Coleman’s archive of texts in the fields of history, criticism, and theory of photography from the medium’s inception through the present day. Writers ranging from W. H. F. Talbot, L. J. M. Daguerre, and Lady Elizabeth Eastlake through Nancy Brokaw and Donna-Lee Phillips.
http://adcoleman.com/
MAGAZINE
An online photography magazine dedicated to work that successfully captures, represents, and encourages acute observation via the photographic medium.
http://seesawmagazine.com/
TATE PAPERS
http://www.tate.org.uk/research/tateresearch/tatepapers/
SFMOMA SYMPOSIUM IS PHOTOGRAPHY OVER
http://www.sfmoma.org/pages/research_projects_photography_over
http://blog.sfmoma.org/tag/is-photography-over/
JOHN BERGER, WAYS OF SEEING
http://us.penguingroup.com/nf/Book/BookDisplay/0,,0_9780140135152,00.html
JOHN BERGER, WAYS OF SEEING, TV DOCUMENTARY
http://www.youtube.com/watch?v=LnfB-pUm3eI
KENDALL BUSTER (AND PAULA CRAWFORD), CRITIQUE HANDBOOK
http://www.kendallbuster.com/
DAVID GOLDBLATT, ART AND VENTRILOQUISM
http://www.routledge.com/books/search/author/david_goldblatt/
TERRY BARRETT BOOKS
Making Art: Form and Meaning (New York: McGraw-Hill, 2010).?Criticizing Photographs: An Introduction to Understanding Images (New York: McGraw Hill, 4th edition, 2005).?Interpreting Art: Reflecting, Wondering, and Responding (New York: McGraw-Hill, 2002).?http://www.mhprofessional.com/contributor.php?cat=115&id=30564 http://www.terrybarrettosu.com/articles.html
SEAN O’HAGAN ON PHOTOGRAPHY, GUARDIAN.CO.UK
Explorirg photography, art, photojournalism and everything in between.
http://www.guardian.co.uk/artanddesign/series/sean-o-hagan-on-photography
PHOTOCRITIC INTERNATIONAL
A.D. Coleman’s online newsletter on photography and related matters. The original version of this blog was called C: the Speed of Light.
http://nearbycafe.com/artandphoto/photocritic/
FOAM: WHAT’S NEXT – A SEARCH INTO THE FUTURE OF PHOTOGRAPHY
http://foam.org/whatsnext
CONSCIENTIOUS
Writer and editor Jörg M. Colberg’s website dedicated to contemporary fine-art photography with daily profiles of photographers, interviews, exhibition and book reviews.
http://www.jmcolberg.com/weblog/
BOOKWORM
Reviews of books, author interviews, reading lists, news of literary events, and more.
http://bookforum.com/
ARTFORUM
Online magazine contains guide to museum shows, short essays on art and art education, exhibition reviews, bookforum, and videos of artists and artworks.
http://artforum.com/
AMERICAN SUBURB X: PHOTOGRAPHY AND CULTURE
Archive of photographers, interviews, reviews, videos and more.
http://www.americansuburbx.com/
AFTER PHOTOGRAPHY
Fred Ritchin’s blog that explores the effects of the digital, and whether more effective and expansive media strategies can now emerge.
http://www.pixelpress.org/afterphotography/

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren24,00 uren
  • Omschrijving: samen kijken naar beelden en lezen van teksten - groepsdiscussies
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks30,00• Studenten worden verondersteld aanwezig te zijn tijdens de lessen. Afwezigheden kunnen een negatieve impact hebben op uw studieresultaten.
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00

Toetsing (tekst)

semester 1: Mondeling examen + paper.
2de examenperiode: mondeling examen + paper