Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Onderzoeksmethodiek 210803/3298/2425/1/61
Studiegids

Onderzoeksmethodiek 2

10803/3298/2425/1/61
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Theys Hans (eng)
Andere co-titularis(sen): Bovyn Guy (eng)
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Onderzoeksmethodiek 1 OF eerder ingeschreven voor Onderzoeksmethodiek 1.

Korte omschrijving

In Onderzoeksmethodiek 2 bespreken we academisch en niet-academisch artistiek onderzoek aan de hand van vele voorbeelden, met aandacht voor de manier waarop onderzoeksmodellen en -methodes kunnen evolueren.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De studenten worden verdeeld in tien groepen. De student leest een boek en schrijft een paper van maximum 2 pagina's waarin hij of zij aangeeft wat hem of haar het meest heeft geraakt in dit boek. De paper moet twee citaten uit het boek en twee citaten uit een secundaire bron bevatten en voorzien zijn van een bibliografie. Deze papers worden inhoudelijk en vormelijk besproken tijdens de les. Het boek moet gekozen worden uit een aangeboden lijst.

Begincompetenties (tekst)

Geen bijzondere vereisten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
De student kan bibliografische gegeven correct verwerken.
De student kan een lezing samenvatten.
De student kan een paper schrijven.
De student kan een persoonlijk standpunt schriftelijk verwoorden.
De student kan een referentiesysteem op een consequente manier inzetten.

Leerinhoud

Je ontwikkelt noties over de wijze waarop bekende kunstenaars en masterstudenten hun oeuvre ontwikkelen of een werkmethode ontwikkelen die leidt tot het ontstaan van een oeuvre.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De docent geeft tijdens de les tal van voorbeelden van werkmethoden in het oeuvre van hedendaagse beeldende kunstenaars, auteurs, choreografen, musici, wetenschappers, ontwerpers etc. en verwijst naar tal van publicaties.

Studenten mogen ook voorbeelden en teksten voorstellen.

De studenten moeten alle lessen bijwonen. Er worden geen alternatieve opdrachten geformuleerd.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkvormen - SoFa
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Je schrijft een paper waarin je bestaande onderzoeksmethodes vergelijkt met je eigen werkwijze. Hiervoor maak je niet enkel gebruik van de aanbevolen literatuur en referenties, maar ook van de input en inzichten verkregen tijdens de lessen en voordrachten. Aanwezigheid in de les vormt dan ook het startpunt voor een goede paper en maakt deel uit van de evaluatie.