Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Geschiedenis van de performatieve kunsten 138321/3299/2425/1/04
Studiegids

Geschiedenis van de performatieve kunsten 1

38321/3299/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Cassiers Edith
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
Bespreekt de kenmerken van performatieve kunsten
4. De bachelor in het drama legt relaties tussen het eigen werk en creatieve processen in andere disciplines en andere culturen, en gebruikt die verscheidenheid als mogelijke bodem voor creatie.
Analyseert en bespreekt performatief werk en toneelstukken uit de wereldgeschiedenis
Analyseert hoogtepunten uit de theaterarchitectuur, infrastructuur voor en ruimtelijkheid van de performatieve kunsten
Bespreekt aspecten van de muziek-, opera- en dansgeschiedenis
Bespreekt hedendaagse nationale en internationale performanceprogrammatie.
Bespreekt kenmerken van het huidige performancelandschap in Belgiƫ
Plaatst hedendaagse performatieve kunsten in een ruimer kader
bespreekt performatieve vormen uit de wereldgeschiedenis
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
kan correct citeren en bibliografisch verwijzen
schrijft duidelijk gestructureerd, helder en objectief
is in staat tot kritische analyse van processen van geschiedschrijving en canonisering
is in staat tot kritische analyse van de relatie tussen performance en de maatschappelijke context waarbinnen deze plaatsvindt

Leerinhoud

De cursus ‘Geschiedenis van de performatieve kunsten’ beschrijft de evolutie van het fenomeen ‘performance’.
Er wordt een overzicht van de (West-)Europese geschiedenis geschetst, maar ook Afrikaanse, Aziatische en Amerikaanse geschiedenissen komen uitgebreid aan bod.
Er wordt kritisch gekeken naar de (Westerse) geschiedschrijving en canonisering, en actief gereflecteerd vanuit concepten als imperialisme, kolonisatie, migratie, appropriatie, auteurschap, moderniteit, kapitalisme en industrialisering.

De cursus focust op verschillende performatieve kunsten, waaronder theater, muziektheater, dans, Performance Art, cabaret, vaudeville, parades, rituelen, intreden, sporttoernooien en andere vormen van spektakelcultuur. Deze worden steeds in hun (brede) maatschappelijke context gesitueerd worden.
Door middel van een kijk-, schrijf-, spreek- en leestraject worden de studenten geëngageerd om op een kritische, bewuste manier zelf met het (historisch en hedendaags) materiaal aan de slag te gaan. Performatieve opdrachten nodigen de studenten uit om het materiaal (opnieuw) performatief te activeren en onderzoeken.

De volledige cursus ‘Geschiedenis van de performatieve kunsten’ wordt gegeven over twee cursusjaren. Deel I handelt over de oorsprong van performance tot en met de zestiende eeuw. In deel II wordt de zeventiende eeuw tot en met hedendaagse performance behandeld.



De eerste introductiecolleges zien er als volgt uit:

1. Introductie/ Wat is performance?

  •  Wat is performance? Wat is theater?
  • Kenmerken performance
  • Wat is theatraliteit?
  • De onmogelijkheid van geschiedenis van de performatieve kunsten

2. De oorsprong van performance

  • Performancekiemen
  • Theorie 1/ Cultus van de God Dionysos (Griekenland, 6de eeuw BCE)
  • Theorie 2/ Sanskriettheater (Indië, 15de-1ste eeuw BCE)
  • Theorie 3/ Schaduwpoppentheater (China en Indië, 10de eeuw BCE)
  • Theorie 4/ Ceremoniële dansen (China, 2205 BCE)
  • Theorie 5/ Processies God Osiris (Egypte, 4000-1500 BCE)
  • Theorie 6/ Gilgamesh epos (2700 BCE Mesopotamië)
  • Theorie 7/ Landschapstheater (o.a. Stonehenge 3500-2500 BCE)

Tijdens de volgende colleges worden de volgende perioden en hun performatieve kunsten (casussen) in min of meer chronologische volgorde besproken.
Elk hoofdstuk volgt daarbij een gelijkaardige structuur:

  • Introductie
  • Context: toelichting maatschappelijke, sociale, politieke, geografische, religieuze en (indien van toepassing) economische context van de casus
  • Voorheen: toelichting periode en (performatieve) kunsten voor de casus
  • Kunststroming: toelichting kunststroming waarbinnen de casus geïnterpreteerd kan worden (vb. barok, renaissance, etc.)
  • Theorie: toelichting theoretisch kader en perspectief van waaruit we de casus bestuderen (vb. queer theory, genderstudies, postkoloniale theorie, geheugenstudies, ecofilosofie, etc.)
  • Performatieve kunst: toelichting casus (definitie, ontstaan, kenmerken, etc.)
  • Opvoeringspraktijk: toelichting opvoering casus (ruimte, kostuum, performers, performancestijl, etc.)
  • Repertoire: analyse repertoirestukken casus (teksten, muziek, choreografie en hun auteurs)

3. Griekse performatieve kunsten in de Klassieke Oudheid

  • Rituelen
  • Militaire parades
  • Griekse tragedie
  • Griekse komedie

4. Romeinse performatieve kunsten in de Klassieke Oudheid

  • Romeinse tragedie
  • Romeinse komedie
  • Pantomime
  • Mime
  • Gladiatorenspelen
  • Naumachia
  • Dierengevechten

5. Sub-Sahara Afrikaanse Griot

  • Schaduwpoppentheater
  • Griot

6. Performatieve kunsten in de Middeleeuwen

  • Liturgisch drama
  • Moraliteit
  • Mirakelspel
  • Profaan drama
  • Sprooksprekers
  • Dit
  • Toernooien
  • Blije intreden

7. Japanse Noh

  • Noh
  • Kyogen

8. Performatieve kunsten in de Italiaanse Renaissance

  • Commedia dell’Arte
  • Pastoraal theater
  • Opera

9. Indonesische Wayang

  • Wayang Kulit
  • Wayang Golek
  • Wayang Orang
  • Wayang Wong
  • Wayang Menak

10. Performatieve kunsten in de Engelse Renaissance

  • Elisabethaans theater

11. Indisch Kathakalitheater

12. Performatieve kunsten in de Belgische en Nederlandse barok

  • Mirakelspel
  • Rederijkers
  • Paraden

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De student moet in het kader van het vak Geschiedenis van de Performatieve Kunsten enkele voorstellingen bijwonen. Praktische afspraken hiervoor worden in de klas gemaakt.

De ticektkosten daarvan worden apart gefactureerd in mei 2025 op basis van de reële onkosten. Studenten drama die zich inschrijven voor het opleidingsonderdeel Geschiedenis van de Performatieve Kunstens betalen per academiejaar maximum 40,00 euro extra voor tickets van voorstellingen.

Het verplichte studiemateriaal voor 'Geschiedenis van de Performatieve Kunsten' is:
- Lespresentaties (door de docent op Digitap geplaatst)
- Lesnotities (te maken door de student tijdens de les)
- Tekst-, video- en muziekfragmenten (door de docent op Digitap geplaatst)

De volgende werken zijn facultatief:
- McConachie, B., Nellhaus, T., Sorgenfrei, C. F., & Underiner, T. (2016). Theatre histories: an introduction. Londen: Routledge.
- Crombez, T., Koopmans, J., Peeters, F., Van den Dries, L., & Vanhaesebrouck, K. (2015). Theater: een westerse geschiedenis. Leuven: Lannoo Campus.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks20,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks30,00