Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Spelproject 335222/3299/2425/1/77
Studiegids

Spelproject 3

35222/3299/2425/1/77
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • acteren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deroo Sara
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 720,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Spelproject 2.

Korte omschrijving

Docenten
Kuno Bakker
Lauranne Paulissen
Willemijn Zevenhuijzen
Mokhallad Rasem

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. De bachelor in het drama heeft een eigen kunstenaarsstem in begeleide artistieke projecten.
verdiept de autonome artistieke visie
verdiept de collectieve artistieke visie
2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
zoekt en analyseert zelfstandig (tekst)materiaal
beoefent levende dramaturgie
beoefent levende enscenering
functioneert in collectief verband
past de vaktechnische aspecten van lichaam toe bij het spelen
past de vaktechnische aspecten van stem toe bij het spelen
Diept de verworvenheden uit Spelproject 1 en Spelproject 2 verder uit
Integreert de verworvenheden uit Spelproject 1 en Spelproject 2
3. De bachelor in het drama vindt inspiratie in manieren waarop kunstenaars in binnen- en buitenland, in heden en verleden, en in verschillende culturen de wereld verbeelden."
verhoudt zich met de eigen en collectieve artistieke visie tot het (podium)kunstenveld
4. De bachelor in het drama legt relaties tussen het eigen werk en creatieve processen in andere disciplines en andere culturen, en gebruikt die verscheidenheid als mogelijke bodem voor creatie.
onderzoekt en integreert (tekst)materiaal uit de eigen en andere culturen en disciplines
onderzoekt en integreert dialoogmateriaal binnen en buiten de geijkte paden van het westerse toneelrepertoire
5. De bachelor in het drama vindt de eigen kunstenaarsstem in verbinding met de verscheidenheid die de samenleving binnen en buiten de school biedt.
verhoudt zich met de eigen creatie tot de wereld
verhoudt zich al samen spelend tot de wereld
bedient zich van dialoog om de wereld anders te verbeelden
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
neemt initiatief in het schrijven en/of spreken over het vak
doet actief aan peerfeedback
7. De bachelor in het drama presenteert artistiek werk aan een publiek en is zich bewust van het verband tussen inhoud, vorm en context.
handelt autonoom in het bekend maken en presenteren van eigen werk
8. De bachelor in het drama gaat uit van de kracht van verscheidenheid en samenwerking met anderen om te groeien in ambacht en kunstenaarschap.
creƫert en speelt in collectief verband

Leerinhoud

De student krijgt de kans elk spelblok een andere persoonlijkheid -acteur of regisseur - uit het theater of de film te ontmoeten om samen het onderzoek voort te zetten naar wat je als speler op het theater wil meedelen en hoe je dat met je eigen mogelijkheden kan communiceren aan het publiek. Je kiest in overleg en samenspraak vaak zelf het tekstmateriaal en leert dat te transponeren naar een voorstelling. Je leert je eigenheid en innerlijke verbeelding op de scène uiterlijk te maken in een communicatieproces met de collega-acteurs en met het publiek.

Door het persoonlijk contact tussen docent en student, maar ook door de individualiteit van elke student en de chemie in de groep ontwikkelt de speler een eigen zegging, taal en tekens. Het is de ontmoeting met de theater- of filmpersoonlijkheid die een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de unieke acteerpersoonlijkheid van de student. De ontmoeting tussen docent en student is gericht op mondelinge ervaring- en kennisoverdracht die zich voornamelijk manifesteert in de manier waarop les wordt gegeven. De docent gidst, prikkelt en daagt de student uit opdat die kan blijven ontdekken welke mogelijkheden die in zich heeft, hoe andere, minder voor de hand liggende bronnen kunnen worden aangeboord. Er wordt ieder trimester gespeeld voor publiek.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk320,00 uren
Werktijd buiten de contacturen400,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

Op het toonmoment, aan het eind van ieder spelblok, presenteert de student een voorstelling aan een jury en een publiek. De evaluatie gebeurt na ieder toonmoment en legt de nadruk op weliswaar onverbloemde maar steeds constructieve feedback of feedforward. De ontwikkeling van de toneelspeler-kunstenaar wordt van dichtbij gevolgd en gestimuleerd.