Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Muziekschriftuur hoofdvak 2365/3300/2425/1/78
Studiegids

Muziekschriftuur hoofdvak 2

365/3300/2425/1/78
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Compositie binnen Compositie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Proot Stephanie
Andere co-titularis(sen): Craens Alain, Van Camp Bram
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Korte omschrijving

Onderwijsorganisatie
De student krijgt wekelijks individuele les van de docent waar verbeteringen plaatsvinden van zelfstandig uitgewerkte oefeningen of stijlcomposities.

1.2
De student ontwikkelt stilistiek op het vlak van harmonie en contrapunt

1.4
De student is in staat om harmonie en contrapunt creatief te verwerken in schriftelijke oefeningen en stijlcomposities in Hoog Barokstijl.

2.1
De student verwerft kennis van en inzicht in akkoordenleer: septiemakkoorden op alle graden in grondligging, eerste en derde omkering, tussendominanten en modulaties.

2.2
De student bestudeert de cursus, analyseert muziek en harmoniseert wekelijks opgaven en maakt stijlcomposities.

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Muziekschriftuur hoofdvak 1.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De begeleide praktijk is in kleine groepen o.l.v. de docent.

Begincompetenties (tekst)

De student beheerst de leerdoelen van het voorgaande opleidingsonderdeel

OLR-Leerdoelen (lijst)

1.2 De student musiceert in verschillende stijlen.
De student ontwikkelt stilistiek op het vlak van harmonie
1.4 De student verwerkt muziek creatief.
De student is in staat om harmonie en contrapunt creatief te verwerken in schriftelijke oefeningen: akkoordenleer tot en met alle dominant akkoorden met aanverwante modulaties en sopraan- en basopgave (vocaal en/of instrumentaal)
2.1 De student beheerst de muzikale parameters en structuren
De student verwerft kennis van en inzicht in akkoordenleer (tot en met alle dominant septiemakkoorden (ook als TD) / 2 stemmig), alle modulaties, versieringen in alle stemmen en 3-stemmig contrapunt en kan deze toepassen
2.2 De student boekt vooruitgang op basis van zelfstudie.
De student werkt specifieke tekorten of lacunes weg door individuele opdrachten en het systematisch instrumenteren van oefeningen
2.3 De student leest, analyseert, schrijft en interpreteert muziek
De student ontwikkelt een groter muzikaal inzicht in een partituur door het zelf schrijven van harmonie en contrapunt.

Leerinhoud

Leerinhoud

Lees het vademecum.
Harmonie: Hoog- en Laat Barok
-akkoordenleer: septiemakkoorden op alle graden in grondligging, eerste en derde omkering, tussendominanten en modulaties.
-versieringen: doorgangsnoten, wisselnoten, dalende en stijgende vertragingen, afspringende noten en anticipaties
-sequensen, modulaties
Contrapunt: Barok
2-stemmig contrapunt: 1:1, 2:1, 3:1, 4:1 met chromatiek
Schriftelijke oefeningen op de leerstof (vocaal en/of instrumentaal)
Lees het vademecum.
* schriftelijke oefeningen op de leerstof (vocaal en/of instrumentaal)

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Harmonie: cursus van Bram Van Camp, ‘Harmonie II’
Contrapunt: Kent Kennan, ‘Counterpoint’

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

* Emmanuel Geeurickx; Functionele harmonie I & II * Emmanuel Geeurickx; Figuraties in de harmonie * Diether de la Motte; Harmonielehre * Elie Siegmeister; Harmony and melody, * Malcolm Boyd; Harmonyzing Bach Chorals * Kent Kennan; Counterpoint * Diether de la Motte; Kontrapukt * Peter Schubert; Modal Counterpoint, Renaissance Style * Malcolm Boyd; Bach’s Instrumental Counterpoint * Walter Piston; Contrapunt * Charles Herbert Kitson; Counterpoint for beginners * Eric Thiman; Practical Free Counterpoint * Knud Jeppesen; Counterpoint, The Polyphonic Vocal Style of the 16th Century * Ebenezer Prout; Double Counterpoint and Canon * Ebenezer Prout; Fugue * André Gedalge; Traité de la Fugue * Marcel Dupré; Traité de la Fugue * Erik Lotichius en Lourens Stuifbergen: Leerboek voor omkeerbaar contrapunt, canon en fuga * Peter Schubert en Christoph Neidhöfer: Baroque Counterpoint

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen150,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio40,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets artistiek in de examenreeks60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets artistiek in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

  • Portfolio: harmonie: 20% van de punten en contrapunt: 20% van de punten
  • Halfjaarlijks examen: harmonie: 10% van de punten en contrapunt: 10% van de punten
  • Eindexamen: harmonie 20% van de punten en contrapunte 20% van de punten