Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Ijsbergdenken32668/3303/2425/1/28
Studiegids

Ijsbergdenken

32668/3303/2425/1/28
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 2de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 3de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 4-jarig programma (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket DAG/AVOND uitdovend 3TP
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Schepens Karen
Andere co-titularis(sen): Peeters Wilfried, Vanderstijlen Anouck
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 235,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen dit opleidingsonderdeel staan we stil bij wat autisme precies is. We staan stil bij volgende vragen:
- Hoe herkennen we autisme op gedragsniveau?
- Hoe verloopt het diagnostische proces bij het stellen van een autisme-diagnose?
- Hoe kunnen we autistiform gedrag begrijpen op basis van de specifieke manier van denken en waarnemen van personen met autisme?
- Welke handvaten geeft deze specifieke manier van denken en waarnemen ons voor het ondersteunen van mensen met een autisme-diagnose?
Daarnaast brengen we de verschillende zienswijzen op autisme doorheen de geschiedenis in kaart, om uitgebreid stil te staan bij de recente biomedische modellen.
Binnen dit opleidingsonderdeel staan we stil bij wat autisme precies is. We staan stil bij volgende vragen:
- Hoe herkennen we autisme op gedragsniveau?
- Hoe verloopt het diagnostische proces bij het stellen van een autismediagnose?
- Hoe kunnen we autistiform gedrag begrijpen op basis van de specifieke manier van denken en waarnemen van personen met een autismespectrumstoornis?
- Welke handvaten geeft deze specifieke manier van denken en waarnemen ons voor het ondersteunen van mensen met een autismediagnose?
Daarnaast brengen we de verschillende zienswijzen op autisme doorheen de geschiedenis in kaart, om uitgebreid stil te staan bij de recente biomedische modellen.

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings- en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.

De student refereert conform de APA-normen. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

DLR1: De PBA autisme stuurt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit (1) wetenschappelijke kennis over mensen met autisme in hun context en binnen alle levensdomeinen; (2) vanuit internationale en actuele evoluties; en (3) vanuit een inclusief en empowerend paradigma.
De student beschrijft welke medisch-biologische factoren aan de basis liggen van autisme.
De student situeert de betekenis van autisme en autisme-gerelateerde termen in hun historische context.
De student geeft een overzicht geven van de meest voorkomende methodieken om aan diagnostiek te doen m.b.t. autisme.
De student benoemt de gedragskenmerken van autisme.
De student herkent in een casus gedragskenmerken van autisme
De student ordent gedragskenmerken van autisme in de twee diagnostische clusters van de DSM-5 classificatie.
De student legt uit hoe de prikkelverwerking van personen met autisme werkt.
De student legt uit hoe de theory of mind van personen met autisme werkt.
De student legt uit hoe de executieve functies van personen met autisme werken.
De student legt uit hoe de waarneming van personen met autisme werkt.
DLR2: De PBA autisme ondersteunt, begeleidt en coacht mensen met autisme en de relevante stakeholders in alle contexten en doet dit steeds met het oog op het verhogen van de levenskwaliteit van de cliƫnt/cliƫntsysteem.
De student verduidelijkt de betekenis van autisme-gerelateerd gedrag aan de omgeving.
De student verduidelijkt aan de omgeving hoe een persoon met autisme prikkels of informatie verwerkt.
DLR3: De PBA autisme handelt planmatig in het beantwoorden van de complexe ondersteuningsvragen van mensen met autisme en hun stakeholders. Hij houdt hierbij rekening met diversiteit en interculturele verschillen.
De student illustreert dat er aan overlappende gedragskenmerken van autisme en andere problematieken een verschillende prikkel- en informatieverwerking ten grondslag ligt.
De student verklaart een bepaald autistisch gedrag vanuit autistische prikkelverwerking.
De student verklaart een bepaald autistisch gedrag vanuit zwakke centrale coherentie.
De student verklaart een bepaald autistisch gedrag vanuit moeilijkheden in theory of mind.
De student verklaart een bepaald autistisch gedrag vanuit executieve disfuncties.
De student benoemt in een casus gelijkenissen tussen autistisch gedrag en symptomen van andere problematieken.

Leerinhoud

- Autisme op gedragsniveau
- Verklarende theorieën voor autisme
- Diagnostiek bij autisme
- Medisch-biologische modellen van autisme
- Geschiedenis van autisme

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen: verplicht

- Studiemateriaal aangeboden op het elektronisch leerplatform digitap. 
- Van de Voorde, S. (2020). Wijzer in ontwikkelingsstoornissen. Een overzicht van theorie en praktijk. Leuven: Acco.
- Roeyers, H. (2018). Autismespectrumstoornis: alles op een rijtje. Leuven: Acco.

 Studiematerialen: aanbevolen
- Een lijst met interessante literatuur wordt telkens aangevuld met recente werken en op digitap geplaatst.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen212,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.

De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen

De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Toetsing (tekst)

Toetsvorm (eerste examenkans/tweede examenkans):
1. Korte omschrijving van de toets:
Deze toets bestaat uit een kennis- en inzichttoets. Enerzijds meten we in het examen de kennis en het inzicht in de leerstof. Anderzijds meten de we cognitieve component van vaardigheden, wat wil zeggen dat wordt nagegaan of de student de theoretische kaders kan toepassen op een theoretische casus.
2. Toetsmethode: open vragen
3. Bron: gesloten boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Beoordelaar: lector