Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Autisme en comorbiditeit39460/3303/2425/1/96
Studiegids

Autisme en comorbiditeit

39460/3303/2425/1/96
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Keyser Magali, Peeters Wilfried, Vanderstijlen Anouck
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Ijsbergdenken OF eerder ingeschreven voor Ijsbergdenken) EN (simultaan te volgen met Autisme en ontwikkeling OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontwikkeling) EN (simultaan te volgen met Autisme en ontregeld gedrag 1 OF eerder ingeschreven voor Autisme en ontregeld gedrag 1).

Korte omschrijving

De begeleiding van de persoon met autisme moet aangepast worden aan de aanwezigheid van de comorbide
problematiek. Tijdens de hoorcolleges stellen we een stappenplan voor dat de student kan gidsen in de aanpak van
autisme met een comorbide stoornis.
Tijdens de lessen passen we dit stappenplan toe op een aantal vaak voorkomende comorbide problemen.

Comorbide problematiek die aan bod komt:
- Verstandelijke beperking
- Specifieke ontwikkelingstoornis: ADHD/leerstoornissen
- Hechtingsproblematiek & trauma

Begincompetenties (tekst)

De student past de spellings- en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.

De student refereert conform de APA-normen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

DLR1: De PBA autisme stuurt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit (1) wetenschappelijke kennis over mensen met autisme in hun context en binnen alle levensdomeinen; (2) vanuit internationale en actuele evoluties; en (3) vanuit een inclusief en empowerend paradigma.
De student somt de comorbide stoornissen die het meeste voorkomen bij autisme op
De student benoemt hoe de overlappende gedragskenmerken van autisme en een comorbide stoornis vanuit een andere dynamiek verklaard kan worden.
De student beargumenteert waarom het belangrijk is het onderscheid te maken tussen primaire problematiek, secundaire problematiek en comorbide problematiek
De student definieert het verschil tussen verstandelijke beperking, specifieke ontwikkelingsstoornis en autisme.
De student benoemt de verschillen in de gedragskenmerken van autisme en een comorbide stoornis.
De student definieert de begrippen primaire problematiek, secundaire problematiek en comorbide problematiek.
De student onderscheidt de begrippen primaire problematiek, secundaire problematiek en comorbide problematiek.
De student benoemt de gelijkenissen in de gedragskenmerken van autisme en een comorbide stoornis.
DLR3: De PBA autisme handelt planmatig in het beantwoorden van de complexe ondersteuningsvragen van mensen met autisme en hun stakeholders. Hij houdt hierbij rekening met diversiteit en interculturele verschillen.
De student benoemt hoe de autiaanpak in een casus aangepast moet worden aan de comorbide stoornis en kan beargumenteren waarom deze aanpassingen nodig zijn.
De student beargumenteert de aanpassingen van de richtlijnen voor de begeleiding van de comorbide problematiek aan de autisme-problematiek en waarom deze nodig zijn
De student benoemt hoe de behandeling van een comorbide stoornis in een casus aangepast moet worden aan autisme.
De student beargumenteert waarom het nodig is om de behandeling van een comorbide stoornis in een casus aan te passen aan autisme.

Leerinhoud

Autisme komt zelden alleen voor. Bij 70 % van de personen met een autismediagnose is er sprake van comorbide psychiatrische problematiek. Dit maakt dat de technieken die we gebruiken in de begeleiding van personen met een autisme diagnose niet altijd afdoende zijn en aangepast moeten worden.

In dit OLOD staan we stil bij:
- Het verschil tussen differentiaal diagnostiek en comorbiditeit.
- De meeste voorkomende vormen van comorbiditeit.
- Het effect van comorbide problematiek op het begeleidingsplan.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiematerialen: verplicht
- Van De Voorde, S. (2020). Wijzer in ontwikkelingsstoornissen. Een overzicht van theorie en praktijk (1ste editie). Leuven: Acco.

Studiematerialen: aanbevolen
- Een lijst met interessante literatuur wordt telkens aangevuld met recente werken en op digitap geplaatst.



Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen141,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks75,00Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks25,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel:
- worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.
- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks75,00Als de student niet is geslaagd voor het opleidingsonderdeel: - worden de punten behaald voor dit deelexamen in de eerste examenperiode overgedragen indien de student geslaagd was voor dit deelexamen.- dient de student dit deelexamen af te leggen in de tweede examenperiode indien de student niet geslaagd was voor dit deelexamen

Toetsing (tekst)

Toetsvorm (eerste examenkans/tweede examenkans):

Kennis en inzichttoets 25%
1. Korte omschrijving van de toets: opdracht 
2. Toetsmethode: werkstuk 
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: digitaal
5. Beoordelaar: lector

Vaardigheidstoets 75%
1. Korte omschrijving van de toets: opdracht 
2. Toetsmethode: werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: digitaal   
5. Beoordelaar: lector